Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.  Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.

Skredkompetanse toppturer

Hvor kan det gå skred, og hvor langt kan skredet gå? Om du skal på topptur på vinteren, må du kunne kjenne igjen og unngå skredfarlig terreng. Her er en oversikt over hva du må kunne for å ferdes i enkelt, utfordrende og komplekst skredterreng.

Publisert: 16. august 2023
Skrevet av: Håvard Engen, Fjellsportgruppa i Trondhjems Turistforening
Inspirasjon

I denne artikkelen finner du informasjon om hvilken skredkunnskap som anbefales for turer innenfor de tre ulike terrengklassene: Enkelt terreng, utfordrende terreng og komplekst terreng.

Les også: Unngå snøskred på topptur

Disse begrepene må du forstå

Vi skiller mellom flakskred og løssnøskred. Flakskredene er farligst av disse og løsner i all hovedsak i terreng over 30 grader. Dette kalles løsneområder og det er dette vi definerer som bratt terreng. Skredene fortsetter ned i slakere eller helt flatt terreng i utløpsområder.

Til sammen utgjør løsne- og utløpsområdene det vi definerer som skredterreng. Å identifisere begge disse på kartet og i terrenget er en minimumsferdighet du må ha for å ferdes utenfor merka løyper i fjellet på vinteren. En god start er å lese om dette på Snøskredskolen på Varsom.no og en god fortsettelse å ta et skredkurs i DNT.

Her finner du bratthetskart på nett. I tillegg må du blant annet kunne bruke kart, kompass og GPS slik at du alltid vet hvor du er og i hvilken retning du kan gå trygt også ved dårlig vær og sikt.

Terrenget kan også omtales som 1: Enkelt, 2: Utfordrende, eller 3: Komplekst, ut fra utbredelsen av løsne- og utløpsområder og  terrengfeller. Se utbredelesen av disse ulike klassene på kartet fra NVE her og les mer om hver av dem nedenfor.

Skredterreng

Skredtyper

Turer i enkelt terreng krever grunnleggende skredkunnskap

Enkelt terreng er oversiktlig og har bare unntaksvis bratte partier slik at det er mulig helt å unngå løsneområder, bare unntaksvis trenger du å krysse utløpsområder, og det finnes få terrengfeller. For de fleste skiløpere i fjellet er dette favoritterrenget som gir utrolig mange muligheter både på fjellski og toppturski.

Du må som nevnt over likevel være i stand til å identifisere brattheten rundt deg slik at du kan unngå skredterrenget. Anbefalt gruppestørrelse er fra 1 til 16 på tur.

Selv om du ikke har tenkt å bevege deg inn i skredterrenget er det en god vane å sjekke det regionale skredvarselet på Varsom.no, det vil gi deg informasjon om snøforholdene og fjellværet og nyttig kunnskap hvis du senere ønsker å oppsøke mer krevende terreng. Selv her vil det finnes terreng rundt 30 grader som du kan velge å oppsøke eller unngå.

Den grunnleggende skredkunnskapen kan du lære deg gjennom erfaringer på tur med kunnskapsrike skifolk, lese om skred i bøker og på nett og å ta et dagskurs skred eller enda bedre et grunnkurs skred kvalitetssikret av NF - Norsk Fjellsportforum. Et nordisk grunnkurs går vanligvis fra fredag kveld til søndag mens et tilsvarende alpint varer én dag mer med start torsdag kveld.

Annonse:

Turer i utfordrende terreng krever viderekommen skredkunnskap

På det neste nivået finner vi turene i utfordrende terreng. Her får du skredterrenget tettere på deg og flere terrengfeller og du må gjøre aktive valg for å unngå disse. Samtidig kan du også velge å gå eller kjøre bratt, men det forutsetter at du forholder deg også til stabiliteten i snøen gjennom bruk av skredvarselet på varsom.no og ferdselsrådene der og kontinuerlig innhenting av informasjon fra snøen mens du går.

Husk uansett at skredvarselet gjelder for en hel region og at det kan være lokale variasjoner som varselet ikke greier å fange opp.

For at skredvarselet og ferdselsrådene skal gi mening må du lære deg hva de betyr gjennom snøskredskolen på varsom.no og å gå på skredkurs. Dette vil du få opplæring i på et NF grunnkurs nordisk eller alpint. For å bli enda bedre i å gjøre egne vurderinger kan du også bygge på med NF videregående kurs.

Anbefalt gruppestørrelse er fra 2 til 8 på tur.

Turer i komplekst terreng krever avansert skredkunnskap

Den tredje og mest krevende terrengklassen kalles komplekst terreng. Her er terrenget både bratt og uoversiktlig med mange terrengfeller og få eller ingen trygge områder utenfor skredterreng. Her tar du også utgangspunkt i skredvarselet og ferdselsrådene på varsom.no, samtidig må du være i stand til å gjøre utfordrende, selvstendige vurderinger av skredfaren der du er og dit du skal.

I tillegg vil det kreve mye av alle som er med på turen både når det gjelder terrengforståelse, skiteknikk og ikke minst hvordan dere kommuniserer og tar avgjørelser. Du må altså ha gått veien via å lære deg skred- og skifaget i enklere terrengklasser før du nærmer deg komplekst terreng.

Vi anbefaler at du før du legger turen i komplekst terreng som et minimum har gjennomført et NF videregående kurs og skaffet deg masse praktisk erfaring i mindre krevende terreng enn dette. Anbefalt gruppestørrelse er fra 2 til 4 på tur.