Vakkert vinterlandskap med rosa himmel

Pakkeliste dagstur vinter

Når du skal pakke for dagsturer på vinteren, må du først og fremst tenke på hvor og når du skal på tur. Det er store forskjeller på om du skal en kort treningstur i lavlandet på maskinpreparerte langrennsski eller en seks timers tur langt inn på høyfjellet. Uansett kan været skifte raskt, og ulykker kan skje. Alle må både kle seg og pakke sekken tilpasset turen og forholdene.

Dette bør du ha med

Her ser du DNTs liste over bør ha med i sekken på dagsturer. Dette kommer i tillegg til de vinterklærne du har på kroppen når du går på tur, og eventuelle ski/ truger/ fottøy.

• vindtett jakke/ bukse
  • ekstra ulltrøye
  • ekstra lue/ votter
  • enkelt førstehjelpsutstyr, inkl. sportstape + en liten kniv
  • varm drikke + mat på lengre turer
  • solbriller/ alpinbriller
  • kart/ mobiltelefon  sitteunderlag/ liggeunderlag
  • skismøring, om du går på ski og ikke har felleski
Annonse:

På høyfjellet må du også ha med:

• en varmejakke / genser
  • kompass
  • hodelykt
  • vindsekk, spade, søkestang (minst én i turfølget)

Mangler du klær og utstyr til turen? I DNTs nettbutikk kan du kjøpe turutstyr og kart til medlemspris.

Pakkelister

Enten du skal på sommertur, vintertur, topptur eller dagstur kan det være nyttig med tips til hva du bør ha med i sekken. Her finner du alle våre anbefalte pakkelister.

Pakkeliste topptur

Pakkeliste vintertur