Til Turområder
Et kart over Sylan området
Fjell

Utforsk Sylan

Sylan / Bealjehkh er samlenavnet på fjellområdet mellom Trøndelag i Norge og Jämtland i Sverige. På både norsk og svensk side er det godt tilrettelagt for korte og lange turer, både i høyden, over vidder og langstrakte myrer. Sylan strekker seg nesten fra Østersund i øst til Trondheimsfjorden i vest, fra Meråker i nord til Haltdalen og Røros i sør, og er 35-40 kvadratmil stort. Sentralt ligger Sylmassivet med Storsylen på 1762 moh. som høyeste topp, og Norges høyeste grensefjell.

Kremturer fra DNT-hyttene i Sylan
Person står med armene utstrakt og ser vekk fra oss, ut over steinete fjell-landskapet foran oss. Inspirasjon
Publisert: 19. juli 2023

Kremturer fra DNT-hyttene i Sylan

Alpine topper og lune daler med tradisjonsrike hytter danner en fin ramme for fjellturer både sommer og vinter i Sylan området. Skal du besøke en eller flere hytter i Sylan fins det utallige flotte dagsturer å gå dersom du ønsker å bruke hytta som "basecamp" mens du utforsker området. Her har vi funnet fram til en rekke ulike dagsturer du kan starte fra en av turisthyttene. De første er basert på de betjente hyttene våre, etterfulgt av turer for de selvbetjente. Du kan velge om du vil forhåndsbestille plass eller komme på drop in besøk på våre hytter.

Hytte-til-hytte turer i Sylan
Sommer 2019. Inspirasjon
Publisert: 19. juli 2023

Hytte-til-hytte turer i Sylan

Bedre tilbud med tog og buss til fjells i Trøndelag
Naturlandskap, hvor en litt overvokst vei med to hjulspor strekker seg fra synspunktet og inn i bildet. På høyresiden av veien er en liten hvit vardestein med påmalt rød T. Mellom oss og fjellet i bakgrunnen kan man så vidt skimte en regnbue. Inspirasjon
Publisert: 20. juli 2023

Bedre tilbud med tog og buss til fjells i Trøndelag

Annonse:

SignaTUR Norge på Tvers

120 km. 7 dager. Norge på tvers er en unik ekspedisjonsopplevelse som vil gi deg minner for livet. Turen går langs den offisielle «Norge på Tvers»-ruten, langs 63º nord. Her følger du turistforeningens merkede ruter og overnatter på betjente- og selvbetjente hytter. Derfor slipper du å bære telt, sovepose og mat.

Les om Norge på tvers her
DNT-hytter i Sylan
En rød og langstrakt hytte, med et gressdekket landskap foran seg, og noen trær mellom oss og bygningen

DNT-hytter i Sylan

Trondhjems Turistforening, Nord-Trøndelag Turistforening, Svenska Turistföreningen og private aktører driver ca 30 hytter og overnattingssteder langs rutenettet, noe som gjør at man kan gå fram og tilbake mellom Norge og Sverige.

Les videre

Utforsk Trollheimen
Første etappe av Trekanten i Trollheimen mellom Gjevilvasshytta og Trollheimen.
Utforsk Trollheimen