ungdom går ved vann på fjell

OPPTUR - DNTs turdag for 8. klassinger

OPPTUR er en nasjonal turdag der 8. klassinger over hele landet blir invitert til en dag med friluftsliv, fysisk aktivitet og naturopplevelser.

OPPTUR er en del av DNTs skolesatsing. DNTs lokale medlemsforeninger i skolens område er arrangør, og dagens mål for de ulike skolene er å gå til en topp eller et utsiktspunkt. Hver skole går en tur på rundt 10 kilometer.

Gjennom et samarbeid mellom de lokale turistforeningene og skolen, får elevene denne dagen en prøvesmak på friluftsliv, uavhengig av tidligere erfaring med fysisk aktivitet. Målet er å få flere ungdommer til å oppleve gleden ved friluftslivet, gjøre turmulighetene i nærmiljøet bedre kjent og skape en morsom dag med fysisk aktivitet for alle.

Kjappe fakta om OPPTUR

• OPPTUR er en nasjonal turdag for norske åttendeklassinger, arrangert av Den Norske Turistforenings (DNT) medlemsforeninger.
  • OPPTUR har blitt arrangert hvert år siden 2004.
  • Over 34.000 ungdommer deltar på OPPTUR, dvs. over halvparten av landets 8. klassinger.
  • Det gjennomføres ca. 120 OPPTUR-arrangementer over hele landet hvert år.
  • Turene er om lag 10 km lange.
  • De lokale medlemsforeningene til DNT tar ansvar for å merke en fin løype til en topp eller et utsiktspunkt i nærmiljøet.
  • DNT stiller med vakter underveis for å sikre at alle kommer trygt frem.
  • Fokus på arrangementet er sosialt samvær, naturopplevelser og fysisk aktivitet.
  • De fleste steder er det ulike konkurranser og aktiviteter både under veis og i målområdet

Deltakelse på OPPTUR er gratis for skolene.

Hvor arrangeres OPPTUR?

OPPTUR arrangeres som regel den første onsdagen i mai hvert år, men det er noen lokale unntak. Opptur-arrangementene kommer i aktivitetskalenderen vår når aktivitetene er klare.

Ønsker din skole/klasse å være med på OPPTUR?

Ta kontakt med Kristin Oftedal  i Den Norske Turistforening
E-post: kristin.oftedal@dnt.no

Eller konktakt din lokale medlemsforening:
DNT der du er

Bli med i DNT ung