Unge Naturtalenter på tur til Breivoll Gård/ Oslo

10 sommeraktiviteter for ungdom

Stadig flere ønsker seg en aktiv ferie i eget land. Det er fortsatt muligheter for de som ønsker å prøve noe nytt og spennende i sommer.

Publisert: 14. september 2023
Inspirasjon

Ta en Norgesferie med DNT Ung! Med oss får du muligheten til å utforske den norske natur, og skape minner for livet med andre undommer.

10 tips til sommeraktiviteter:

1. Basecamp – Kkatring, brevandring, sykkeltur, kanopadling, toppturer og leirliv. BaseCamp er først og fremst utrolig sosialt! Mange ungdom i samme alder samles, for å oppleve nye ting, bli kjent, og ha det gøy sammen.
    Les mer: Bli med på BaseCamp

2. Brekurs. Oppdag isens vakre hemmeligheter på en bretur med fører! Uansett hvilken tur du velger, vil et møte med Norges breverden gi opplevelser for livet. En bretur gir ofte mersmak, og et brekurs kan være en fin fortsettelse. Du får kunnskap om veivalg, ferdsel og utstyr og trygg ferdsel på breen.

3. Kajakkpadling. Enten du liker padling på rolige vann, eller å hive deg utfor bratte elver og stryk, er kajakk en fantastisk måte å komme helt inntil natur og dyreliv. Vakre padleperler finner du i hele Norge, og du finner helt sikkert et kurs for deg.

4. Kanopadling. Enten om du er nybegynner eller erfaren, har DNT kurs for deg som vil utforske Norge fra kanoen. Grunnkurset vi tilbyr gir deg våttkort fra Norges Padleforbund og grundig introduksjon i bruk av kano.

5. Klatring er perfekt kombinasjon av spenning, trening og naturopplevelser. Det passer for alle nivåer og aldersgrupper, og man behøver ikke å ha lik erfaring for å klatre sammen. Det er en sosial og spennende sport som passer for alle. Det finnes klatrekurs over hele landet, hvor du lærer alt du trenger.

6. Toppturer. Visste du at det er over 300 topper over 2000 meter på det norske fastlandet?  Ingenting slår følelsen av å nå toppen, og utsikten er som regel helt fantastisk. Finn et fjell som passer for deg på UT.no!

7. Sykkeltur. Sykkelturer er perfekt for deg som vil se mye på kort tid. DNT har en rekke stier og turer som egner seg bra på sykkel. Turer og stier finner du på UT.no.

8. Fjellturer. For deg som utforske Norges majestetiske fjellandskap og ta inn flere fantastiske utsikter, har DNT ung flere ulike turer som tar deg opp på fjellet med fine utsikter og stier.

9. Hytteturer. DNT har en rekke fine hytter og gapahuker som det går an å tilbringe sommernetter i. På en rekke av disse er det fine turstier og bademuligheter like ved.

10. Kart og kompass. Sommeren er en perfekt tid å lære seg kart og kompass på. Dette er en kunnskap som er viktig å lære seg om man skal ut på tur, og jo tidligere man lærer seg dette jo bedre! Kurs kan du melde deg på hos oss!