Noen hender som syr over et kart

Nybegynnerkurs søm og reparasjoner

Er du litt redd for nål og tråd, i hvert fall for symaskiner? Da er du velkommen til å bli med på en kurspakke som går over fem kvelder. Temaer: Symaskin, håndsøm, stopping- hull i ull, lapping av turutstyr og sy din egen lommereparasjonsveske. Total kurstid er 8,5 timer: 1,5 eller 2 timer varighet hver uke.

Publisert: 18. mars 2024
Artikkel

Dette er vår kurspakke der du lærer å sy. Ingen forkunnskaper i søm kreves! Vi leder deg gjennom både håndsøm og symaskinkunnskap med hovedfokus på reparasjoner. Kurset er fordelt over 5 kurskvelder og vi vil lære deg alle typer enkle reparasjoner på både klær og turutstyr. Vi gjør grundig forarbeid før hver kurskveld og er 2 personer til stede hele tiden for å forklare og hjelpe. Du får utdelt prøvelapper å øve på hver gang som du kan samle i en tøypose du syr selv første kvelden. Du kan også velge å ta med ting du trenger å få reparert hjemmefra. Vi vil komme med våre anbefalinger til reparasjon og om du bør gjøre det i løpet av kurstiden eller hjemme for å få best læringsutbytte. Du får og med deg nåler, ulike trådtyper og lapper underveis. Siste kurskvelden lager du en lommereparasjonsveske som har alt du trenger for å bruke dine nye reparasjonskunnskaper både hjemme og på tur. Det er også mulig å melde seg på alle kurskveldene separat!

• Symaskin, 2 timer

Første kvelden viser vi deg hvordan en symaskin virker, hvordan du gjør den klar til å sy og du får prøve dine første sting! Vi øver oss på rettsøm og sikksakk på en prøvelapp som du til slutt syr sammen til en enkel tøypose. I posen kan du samle alt du lager på de neste kurskveldene. Du trenger ingen sømkunnskaper eller å ta med deg noe, vi har symaskiner, utstyr, materialer og rød tråd klart!

• Håndsøm, 1,5 timer

Denne kvelden viser vi deg enkle sting. Vi snakker om nål, tråd og materialer og starter med å feste tråden før vi øver på 4 håndsømtyper og hva de forskjellige kan brukes til. Vi vil gå gjennom: kastesting, attersting, loresting og tungesting. Du får utdelt prøvelapper i bomull, ull og Gore Tex som passer til de ulike stingene, og vi viser både med illustrasjoner og med hendene steg for steg hvordan du syr. Prøvelappene kan du samle som et håndsømsbibliotek i tøyposen du sydde første kurskveld, for lett å huske tilbake. Du får også med deg hjem den illustrerte instruksjonen, nåler og litt ulik type tråd, slik at du kan øve videre med en gang og holde kunnskapen vedlike.

Dersom du har turklær- eller utstyr med rifter eller sømmer som har raknet, ta de med, så kan vi guide deg til hvilke stingtype du bør bruke. Visst du vil (og vi anbefaler det;), kan du velge å heller reparere ditt eget enn prøvelappen.

• Stopping- hull i ull, 1,5 timer

Stopping er å reparere hull i tekstiler, særlig i strikkede ullplagg. Vi viser hvilke nåler og trådtyper som passer til ulike strikkekvaliteter og har med flere eksempler. Vi lærer bort grunnleggende stoppeteknikk som vil gjøre deg i stand til å reparere hull i ullgensere, ullundertøy og favorittsokker. Du får utdelt prøvelapper med hull der vi øver på den grunnleggende vevteknikken og på å redde raknede masker. Vi har laget illustrasjoner og viser med hendene steg for steg fra første å feste tråden til hullet er reparert. Prøvelappene får du med hjem, slik at du husker hvordan du gjorde det. Du får også med deg en illustrert instruksjon, nåler og litt ulik type tråd, slik at du kan fortsette der du slapp og stoppe videre på albuer og hæler hjemme eller på hytta!

• Lapping av turustyr, 1,5 timer

Etter denne kvelden vil du kunne sy sammen og sette lapper over rifter i alle typer materialer, både for hånd og med symaskin. Vi viser eksempler på lapper på ull, bomull, Gore Tex og dun og viser dere hvordan dette blir gjort. Vi har hull å øve på i alle materialene, og dere får med dere prøvelappene hjem slik at dere har et lappebibliotek å se tilbake på. Som bonus, viser vi også hvordan vi syr fast knapper og hvordan du skifter en glidelåsdrager. Før du går, kan du velge med deg 2 stk selvklebende lapper du kan reparere egne ting med.

• Redesignet lommereparasjonsveske, 2 timer

Siste kurskveld vil du lære å sy din egen lommereparasjonsveske der du kan samle det du trenger for å bruke kunnskapen din til å reparere egne klær hjemme og på tur. Vi syr vesken ut fra vår tankegang om sirkularitet og nullsvinn, så den er redesignet av donerte materialer. Reparasjonsvesken har smart oppbevaring for nåler, tråd, saks og lapper.

Utstyret ditt tar vare på deg på tur, nå kan du gjøre det klart til neste eventyr!