To menn med tursekk ser på kart

Slik beregner du gangtid på fjellturen

Når DNT oppgir at det tar fem timer å gå fra en hytte til en annen – hvorfor bruker jeg sju? Vi viser deg hvordan du beregner tiden når du planlegger fjellturen.

Slik beregner du tiden

• Vanlig gangtid er 3,5 km i timen på sti i fjellet, med 10 kg sekk på ryggen.
  • I bratte bakker bruker du 15 minutter pr 100 meter stigning.
  • Legg til 1 time pause pr 5 timer tur – for voksne.
  • Barn under 10 år trenger dobbelt så lang tid som voksne.
  • Barn over 10 år trenger 50 prosent mer tid enn voksne.

Helt siden Den Norske Turistforening ble stiftet i 1868 har spørsmålet om avstand mellom A og B vært et viktig tema. Den gangen, som i dag, var det gangtiden som indikerte hvor lang en rute var. Helt til 1990-tallet var dette fire kilometer i timen. Dagens tider beregnes ut fra gangtiden til en voksen person i vanlig god form, med sekk på 10 kilo. Vi regner med tre og en halv kilometer pr. time på merket sti i delvis kupert fjellterreng.

Egen kondisjon, tempoet til de andre i turfølget og størrelsen på gruppen, vær- og føreforhold kan føre til at turen blir lengre enn beregnet.

Er det spesielt vått, snø eller tåke, blir tidsangivelsene for snaue.

Annonse:

Bratt

Tidsangivelsene er altså den tiden det tar å gå ruten. Ekspertene som beregner ruter, bruker en kort trillemåler for å telle kilometer fra A til B. I tillegg legger de inn alle variantene som gjør at avstanden mellom de to stedene ikke kan regnes om i 3,5 km/t.

I beregningene legges det inn 15 minutter pr 100 meter bratt stigning, det vil si at de aller fleste av oss stiger 400 meter i timen når terrenget er bratt. Der det er bratt nedover, går det fortere, da beregnes 30 minutter på 400 meter. Tidene tar også hensyn til forhold som grov ur, myr og vading.

Regn med rasten

Tidene som er oppgitt, er uten pauser. På en femtimerstur anbefaler DNT å legge inn minimum en time til rast og hvile. På turer som er over sju timer, blir man mer sliten, og det bør legges inn mer tid til pauser.

Tiden man er ute, er ofte lengre enn den oppgitte gangtiden. En solskinnsdag er det ikke noe poeng å komme tidlig fram. Om det regner, vil man helst komme fram så fort som mulig.

Dobling med barn

Flere og flere tar med seg barna på tur over Besseggen eller opp til Galdhøpiggen, men glemmer å legge til timer som samsvarer med ungenes lengde på beina.

En tommelfingerregel er å doble gangtiden for barn under ti år. Er de mellom ti og 14 år, forlenges gangtiden med 50 prosent. Dette er selvfølgelig avhengig av barnas tidligere turerfaring.

Forberedelser

Etter hvert som du har gått noen turer, finner du din rytme og ganghastighet. Da kan du legge opp turen etter dette. Før gikk du kanskje fire kilometer i timen, nå er du nede i tre. Hva er din hastighet? Prøv deg fram, så kan du snart beregne din gangtid fra A til B. Vi har laget en grov veiledning. Dagens turkart er ferskvare og korrigeres ofte. Planlegger du turen i mai, men ikke drar før i juli MÅ du sjekke siste versjon av kartet på UT.no.