De ulike hyttetypene

DNTs over 580 hytter er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Det finnes flere typer hytter og her kan du lese mer om de ulike kategoriene.

På de betjente hyttene ønsker trivelig vertskap velkommen med treretters middag og gode samtaler med andre fjellfolk rundt peisbålet. På de selvbetjente og ubetjente hyttene er det ekstra sosialt når man samarbeider med andre gjester om å hente vann, fyre i ovnen, lage mat og vaske opp.

På de selvbetjente hyttene finnes et matlager du kan handle fra, sånn at du slipper å bære med all mat hele veien dit. Kall det gjerne en "tillitsbutikk", og det er det mange som setter pris på under hytte til hytte-tur. På en ubetjent hytte er det derimot ikke matlager, så dit tar du med den maten du skal spise.

DNT - våre hytter from Den Norske Turistforening on Vimeo.

Under kan du lese mer om de tre hyttetypene med ulik betjeningsgrad.

Annonse:

Ubetjent hytte

Dette er som regel små hytter, ofte med sikringsbu med ekstraplasser. Noen av de ubetjente hyttene har opptil 40 sengeplasser.  Hyttene er utstyrt med senger og dyner (på enkelte kun tepper), kokemuligheter med kjeler, dekketøy og ved. Hyttene er åpne eller låst med DNTs standardnøkkel.

Kvinne ved hytte
Trollfjordhytta i Vesterålen er en av hundrevis av ubetjente DNT-hytter.

Selvbetjent hytte

Som en ubetjent hytte, men med et rikholdig matvarelager med middagsretter, pålegg, knekkebrød og lignende, som kan kjøpes på hytta. Hyttene er åpne eller låst med DNTs standardnøkkel, og kan ha hyttevakt i sesongene.

Les om hyttebesøket fra A til Å

Betjent hytte

Disse drives av et vertskap. Her får du servering av måltider (ofte treretters middag og vin/øl-rettigheter) og overnatting på to- til firemannsrom eller sovesal. De fleste hyttene har enkel, god standard med strøm, dusj og tørkerom for turtøy. Flere av de betjente hyttene har et ubetjent eller selvbetjent tilbud utenfor sesong.

Betjente DNT-hytter
Hytte med snøskavler rundt

Betjente DNT-hytter

De betjente turistforeningshyttene er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Her ønsker trivelig vertskap velkommen med treretters middag og gode samtaler med andre fjellfolk rundt peisbålet.

Les videre

Vite mer om våre hytter?

Sjekk informasjonen om hytta på UT.no før du legger ut på tur! Mange ubetjente og selvbetjente hytter er tilgjengelige hele året. Andre er stengt på vinteren. Noen hytter er selvbetjent utenfor betjent sesong. Andre er stengt.

Bestill din overnattting på hyttebestilling.dnt.no

Spørsmål og svar om DNT-hyttene
Bilder fotografert til DNTs Årbok 2011, Dine Hytter. Kjennsvasshytta, Indre Helgeland.
Spørsmål og svar om DNT-hyttene
DNTs hyttebestilling