Pakking av matpakke, dobbeldekker med ost og skinke.

Spørsmål og svar om Svukuriset

Det kan være både spennende og litt skummelt å prøve noe nytt, men å bli medlem i DNT skal først og fremst være en god opplevelse. For å hjelpe deg litt på vei har vi laget denne siden hvor vi har samlet en del tips som kan hjelpe deg å "knekke kodene" på hytta og gi svar på det mange lurer på.

Publisert: 16. oktober 2023
DNTs tilbud

Gyldig medlemsbevis

Er noe av det første vi spør deg etter når du skal sjekke inn på hytta så det er lurt å ha det lett tilgjengelig. Ta gjerne et "screenshot" om du har medlemsbevis på appen. Ikke medlem, ingen problem på Svukuriset er alle velkommen. Husk at dersom du skal overnatte mer enn 2 døgn vil det lønne seg å bli medlem i DNT. Som medlem for du også rabatt på STF sine hytter på svensk side. Medlemmer av STF betaler også samme priser som medlemmer av DNT.

På nett?

Internett på hytta har vi dessverre ikke her på Svukuriset.

Inn- og utsjekk

Innsjekk er fra kl. 15.00 og utsjekk er senset kl. 12.00, ankommer du Svukuriset senere enn kl.19.00 er det fint om vi får beskjed.

Måltider

Frokost serveres kl. 08.00 - 09.30 , middag serveres kl.18:30.
Dersom du ankommer Svukuriset sent på kvelden er det mulig å få et varmt måltid frem til kl. 22.00, vi liker godt å få beskjed på forhånd.

Allergener

Allergener setter vi stor pris på å få beskjed om i god tid, gjerne ved booking. Dette for at vi kan planlegge maten og du få et smakfullt måltd.

Niste

Niste lager du selv i frokostsalen, vi har lagt frem matpapir.

Termosen

Termosen setter du denne frem kvelden før du skal på tur er den fylt opp til morgningen etter med kaffe eller te etter eget ønske.

Rydding

Ryddig etter at man er ferdig med en rett opplever du gjerne at sidemannen ønsker å ta tallerkenen din, det er helt normalt. Ved middagsbordet hjelper alle til med å rydde, tomme skåler og asjetter sendes til nærmeste ende. Etter frokosten pleier de aller fleste å sette fra seg tomme tallerkener, kopper og glass på ryddetrallen. Det blir frokostgjengen på Svukuriset veldig glad for.

Utesko

Utesko setter du fra deg i resepsjonen eller ute på trappen. Det kan være lurt å ta med et par tøfler eller tykke sokker da det kan være litt gulvkaldt, spesielt på vinteren.

Sengetøy

Alle sengene på Svukuriset er redd opp med laken, dynetrekk og putevar, dette er ment som et beskyttelsestrekk og skal ikke soves i uten eget- eller leid sengetøy, eller lakenpose. Vi har alltid sengetøy og håndklær til utleie i resepsjonen dersom du har glemt å ta med eget.

Hunder er velkommen på Svukuriset

Svukuirset har egne rom som er tilegnet våre firbeinte snutedyr, hvor de får eget bur da sengene er forbeholdt mennesker.

Si fra hvor du går!

Vi setter stor pris på om du forteller oss hvor du skal gå på tur, dette er for din egen sikkerhet i fjellet.

Sporløs ferdsel

Dette er vi på Svukuriset veldig opptatt av. Vi ønsker å bevare Femundsmarka, villmarka i hjertet vårt og hjemmet til dyra som er her, så ta alltid med deg søppel og den slags. Bruk også angitte bålplasser når du tenner ild.

Ingen skam å snu

Været i fjellet også her kan fort forandre seg dersom dette skulle skje og du har mulighet til å snu, gjør det! Vi står klar på hytta til å ta imot deg, med varm mat og en god seng.

Vi er her for deg

Skulle du få problemer i fjellet ikke nøl med å kontakte oss, vi er her for å hjelpe.

Føl deg som hjemme

Som medlem i DNT eier også du en bit av Svukuriset. Du har full tilgang til alle fellesrom her på Svukuriset, spill og bøker finner du i skapet og i bokhylla i peisstua. Dersom du har lyst må du gjerne låne guitaren som henger på veggen.