En vakker solnedgang blant de glisne trærene i Femundmarka.

Utforsk Femundsmarka nasjonalpark - En skatt i Norges villmark

Oppdag Femundsmarka nasjonalpark, en utsøkt perle av urørt natur og eventyr. Fra de frodige skogene rundt Norges tredje største innsjø, Femunden, til den fredfulle villmarken som strekker seg til Sverige – dette er stedet for ekte naturopplevelser. Med Svukuriset hytte som ditt utgangspunkt, er du klar for en reise gjennom storslåtte landskap, rik på dyreliv og naturskjønnhet..

Publisert: 28. september 2023
Inspirasjon

Opplev Femundsmarka nasjonalpark fra Svukuriset

Femundsmarka nasjonalpark, et naturskjønt underverk etablert i 1971, ligger rundt den majestetiske Femunden - Norges tredje største innsjø. Området byr på et rikt nettverk av merkede stier og 10 komfortable DNT-hytter, som gjør det til et ideelt utgangspunkt for både korte turer og lengre ekspedisjoner.

Den eventyraktige furuskogen og de idylliske fiskevannene skaper en unik atmosfære som definerer nasjonalparken. For de eventyrlystne byr Femundsmarka på muligheten til å utforske ekte, urørt villmark. Ved å vandre litt utenfor de oppmerkede stiene, kan du oppleve en fredfull ensomhet som strekker seg langt inn i Sverige.

I Femundsmarka venter utallige kilometer med merkede stier som leder deg gjennom landskapet. Alternativt kan du følge dyretråkk eller vassdrag for en mer autentisk villmarksopplevelse. For de grensesprengende eventyrene kan du enkelt krysse over til Sverige, hvor du kan oppdage spor etter bever og oter, og kanskje til og med bjørn eller jerv. For naturelskere er det en spesiell glede å se fiskeørnen stupe etter mat eller høre den skrikende storlomen som bryter stillheten i den ellers så fredelige nasjonalparken.

Fra vår koselige hytte Svukuriset, kan du enkelt starte ditt eventyr i Femundsmarka. Enten du er en fotturist, naturfotograf, fiskeentusiast, eller bare søker en flukt fra hverdagen, tilbyr Femundsmarka og Svukuriset en unik mulighet til å koble av og bli ett med naturen.

Her kan du lese mer om Femundsmarka Nasjonalpark

Femundsmarka nasjonalpark