Cross country skier in front of Finsehytta on a sunny day.

Vinterturer fra Finsehytta

Finse er et perfekt sted for skiturer. Her kan man både gå fra hytte til hytte, eller ta dagsturer i området. Snøen ligger vanligvis til slutten av mai. Det er kvistede løyper i retning de andre hyttene i området, som Geiterygghytta, Krækkja og Hallingskeid.

Publisert: 12. mars 2024
Inspirasjon

Kvistede løyper

Fra Finse blir Klemsburunden og vinterruten til Appelsinhytta og Jøkulhytta kvistet fra 1 mars. Jøkurunden kvistes før påsken. Kvisting videre nordover i Skarvheimen og nørover på Hardangervidda kvistes også klart til påske. Se det offesielle kvistekartet til DNT her.

Hold deg oppdatert på været på Finse

Følg med på været via webkamera på Finse.

Les snøskredvarslene på varsom.no og sett deg inn i snøforholdene der du skal på tur. Ha ekstra fokus på hva som er skredproblemet og hvordan du kan unngå det.

Skiturer

Appelsinhytta og Jøkulhytta

Ved foten av Hardangerjøkulen ligger Appelsinhytta. På en godværsdag er det perfekt å sitte i hytteveggen og spise nisten og drikke kakao i solskinnet.

For de tøffeste kan man forstette oppover midtbreen og mosterbakken til man til slutt annkommer Jøkulhytta.

Klemsburunden

Klemsburunden er en favoritt blant både gjester og lokale på Finse på dager med både bra og dårlig vær.

Det er ca. 6 km til Klemsbu og hele runden er ca. 15 km. På Klemsbu er det enkel servering i helgene i vintersesongen.

Jøkulrunden

Dette er selve vårklassikeren på Finse, som alle burde ha på "bucket-listen" sin.

Denne spektakulære 25 km turen tar deg til toppen av Norges 6 største isbre, Hardangerjøkulen. Det høyeste punktet er på 1863 moh. En tur for mer erfarne skigåere. Husk å tilpass turen etter vær og forhold. Dette er en tur for dager med godt vær.

Gradering og tidsbruk: Ekstra krevende, 9 timer

Anbefalt sesong: April, mai

Vesle Finsenut

Fin tur hele året, med kanskje den beste utsikten på hele Finse. En tilgjengelig topp som passer fint som en formiddagstur før toget hjemmover. Også populær med toppturski.

Gradering og tidsbruk. Middels krevende, 3 timer

Anbefalt sesong: Februar, mars, april, mai, juni.

Store Finsenut

Store Finsenut ligger til høyre for Lille Finsenut.

Vinterstid, er det mest vanlig å ta seg opp ryggen på nordsiden av fjellet, og renne ned vestover. Dette er en flott tur i varriert terreng, som også passer bra på toppturski. Ca 10 km.

Gradering og tidsbruk: Middels krevende, 4 timer.

Anbefalt sesong: Februar, mars, april, mai, juni.