Svingteknikk og mindfulness på fjellski

Lær å gå sakte på ski - få mer ro og nærvær til seg selv!

Publisert: 06. desember 2023
Artikkel

Kjenn hvordan langsomme bevegelser og økt oppmerksomhet gir mer kontakt med kropp og underlag. Slik dannes nytt grunnlag for trygghet på ski, og det kan samtidig frigjøre gamle spenninger og ny glede.

Vi skaper en liten, trygg gruppe i to døgn her på "Norges tak"  - og gjennom sansevar utforsking styrker vi oppmerksomhet på dine bevegelser, underlaget og de mektige omgivelsene.

Økt bevissthet på hvordan du vanemessig responderer gir bedre villkår for å oppdage hvordan du svarer på oppgaver- både på skiene, og ellers i livet.  Kurset vil derfor gi selvutvikling du kan ta med tilbake til den vante hverdagen.

Kurset

Vi starter dagen med langsomme chi -gong og sanseøvelser i stillongs, innendørs på trygt gulv. Så tar vi med sansevarheten ut på ski,  og på varierende underlag, og fortsetter med oppmerksomhetsøvelser og svingteknikk på ski.

Både på vei opp og ned stiller vi det fundamentale spørsmålet: Hvordan gir jeg – eller holder tilbake - min  vekt til underlaget? Dette svaret blir ofte tydelig gjennom umiddelbar respons fra skiene.

Utstyr: Fjellski og sko. Kort- eller langfeller. Randonee-utstyr kan også benyttes. Skiutstyr kan leies på Finse stasjon - eller av kursholder i Nittedal. Det er viktig å være kledd for været i fjellet, for å være komfortabel ved rolig aktivitet og pauser.

Målgruppe: Alle 16-80 år som vil bli tryggere på ski - og samtidig vil bli mer kjent med egen kropp og energi. Du bør kunne klare vanlige plogin og gå 6-7 km på en hel dag.

Oppmøte: Finse togstasjon fredag  kl 16.32 (fra Oslo 12.03 ) - med skisko på og kledd for å være ute en liten time.

Avslutning: Varm suppe på Finse 1222  søndag kl 17. Tog til Oslo 18.06.

Pris:  Kursavgift er kr 2250,-. Overnatting og mat kommer i tillegg - 2 døgn fullgensjon inkl 3 retters middag og overnatting i 4 sengsrom kosterer kr 2240,-.

Påmelding: Send e-post til finsehytta.booking@dnt.no med kopi ptgamme@gmail.com senest 15 dager før kursstart for å bestille rom og mat.

Vi gjør oppmerksom på at det er Pål-Trygve Gamme som er ansvarlig arrangør for dette kurset, med Finsehytta som samarbeidspartner og medarrangør.

NB! Kun 6 plasser per. kurs.

Tidspunkt:

03.-05. mai 2024

Kursholder: Skiinstruktør og gestalttereapeut Pål-Trygve Gamme.

Pål T har 35 års erfaring med kurs i fjellski, telemark og topptur samt havpadling. Han har testet alle fjellski og er UTEs fagekspert i «Fjellskiskolen». De siste 13 årene har han praktisert som gestalt/helhets-terapeut og hatt ukentlig veiledning i sansevarhet (spenningsregulering).  Denne erfaringen gir han blikk for å veilede til hensiktsmessige oppdagelser i egne bevegelser og aktiveringsnivå.

«Jeg følte virkelig at mindfulness øvelsene gjorde at jeg ble bedre til å fokusere på vektfordeling i bakken. Det var kjempegøy! Kurset var i alle fall absolutt noe for alle som liker å bli bedre kjent med seg selv!»

Se flere uttalelser fra deltakere

Spørsmål om kursets innhold, utstyr eller skitimer i Varingskollen?
Send e-post til ptgamme@gmail.com eller ring 917 33 698.