Turer med guide fra Finsehytta

Opplev vinterparadiset på Finse med guiden Ade!

Publisert: 15. mars 2024
DNTs tilbud

Bli med på ski eller truger gjennom vinterlandskapet på Finse! Uansett om du er nybegynner eller mer erfaren, har vi en tur som passer til ditt ferdighets- og kondisjonsnivå. Velg ditt eget eventyr – om det er en rolig trugetur, eller en spennende skitur.

Etter turen går vi ned til bålplassen på Finsehytta. Her kan du nyte noe kaldt i glasset og se solen gå ned bak Hardangerjøkulen.

Turforslag

Tur 1: På truger til Lille Finsenut eller Jomfrunuten

Opplev vinteren på Finse på truger! Turen går til Lille Finsenut eller Jomfrunut, hvor vi utforsker frosne fossefall og ser på fantastiske snøformasjoner. Etter å ha tråkket oss opp til toppen, får vi en imponerende utsikt over den majestetiske Hardangerjøkulen. Denne avslappende turen varer mellom 3 og 5 timer, perfekt for å koble av og nyte roen fra naturen. Vi har truger til utleie.

Tur 2: Skitur til Hardangerjøkulen og  Søre Kongsnut

For de eventyrlysne kan du bli med på skitur til Hardangerjøkulen, via Blåisen og opp til Søre Kongsnut. Forbered deg på en tur som gir deg en utfordring eller to, men til gjengeld gir deg fantastiske utsiker over store deler av sørvest Norge. Denne turen tar 5-7 timer, og er en perpekt mulighet til å utforske det utrolige landskapet rundt Finse. Ta med egne ski, enten fjellski eller randonee.

Møt guiden:

Mitt navn er Ade, og jeg gleder meg til å være din guide! Jeg bor på Finse, men kommer opprinnelig fra Scottland. I over 30 år har jeg hjulpet folk med å utforske fjellkjeder over hele verden - fra Alpene til Rockies, fra Himalaya til Andesfjellene, og nå, magiske Norge. Min prioritet er din sikkerhet, slik at du kan nyte naturen på Finse uten å beskymre deg.

Jeg håper du vil utforske vinterlandskapet på Finse med meg!