Tåkeheimen i solnedgang

DNT-hytter med fantastisk utsikt

Ønsker du spektakulær utsikt i kombinasjon med hyttekos og natur? Vi har plukket ut DNT-hytter med fantastisk utsikt!

Publisert: 24. juni 2024
Inspirasjon

Spektakulære utsikter

Selv om vi i DNT mener at alle våre 590 hytter fortjener et besøk, er det noen hytter som gir noe ekstra. Derfor har vi plukket ut en rekke hytter med fantastisk utsikt, enten du søker en rolig pause med panoramautsikt over majestetiske fjorder, eller en spektakulær solnedgang fra en fjelltopp, kan vi nesten garantere unike naturopplevelser på disse hyttene.

Kiellandbu i Kvam- og Vossafjellene

Kiellandbu ligger flott til på Løkjedalsnuten med imponerende utsikt mot Botnen, Fyksesund og Folgefonna ved Hardangerfjorden. Hytta har blitt godt kjent gjennom ikoniske motiv!

Fannaråkhytta i Jotunheimen

Fannaråkhytta er Norges høyest beliggende turisthytte, 2068 moh. Herfra ser du blant annet Hurrunganes tinderekker, Smørstabbrean og Jostedalsbreen. Soloppgang med Jotunheimtopper i et 360 graders skue er en utsikt du aldri vil glemme.

Tåkeheimen på Saltfjell og Svartisen

Tåkeheimen ligger ved foten av Helgelandsbukken på vestsida av Svartisen innenfor Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Hytta byr på en helt fantastisk utsikt ut mot fjorden og like bak hytta ligger majestiske Svartisen.

Brydalsseter ved Sognefjorden

Brydalsseter er en liten hytte i et stølstun ovenfor Ortnevik i Sogn. Hytta ligger nydelig til på en liten fjellhylle med utsikt mot Sognefjorden i Stølsheimen landskapsvernområde

Fuglemyrhytta i Oslomarka

Norges mest besøkte bynære turisthytte. Turen inn til hytta er en stor opplevelse der man går gjennom gammelskog som ikke har vært kultivert på hundre år. Framme ved hytta er det lyst og fint og utsikt over Nesoddlandet og utover Oslofjorden.

Skålatårnet og Skålabu ved Jostedalsbreen

Kloumanstårnet på toppen av Skåla 1843 meter over havet er utvilsomt Norges, om ikke verdens mest eiendommelige turisthytte.

Ved siden av det ikoniske tårnet finner du Skålabu. Hytta ble bygget i 2016 og erstattet tårnet som hovedhytte. Her er atskillig bedre fasiliteter, men utsikten er den samme mektige. Velger du å bli natten over, får du oppleve det magiske lyset både kveld og morgen – helt uforglemmelig!

Nordlysobservatoriet i Alta

Oppe på 907 moh ligger denne vakre hytta med aner tilbake til 1899. Her overnatter du i et historisk bygg og en magisk 360 graders utsikt. I tillegg har hytta en glasskuppel over det gamle observatorietårnet. Her kan du se i alle retninger, og det er mulig å sove i kuppelen, med egen hengekøye.

Fivla i Breheimen

Fivla ligger fint til over skoggrensen på ruten mellom Vigdalsstølen og Navarsete i Breheimen. Like ved hytta ligger utsiktstoppen Fivlenosi (1466 moh.) hvor man har hele Jotunheimen og mye av Breheimen foran seg.

Vollasetra i Sunndal og Trollheimen

Vollasetra er et flott setertun som ligger over Vollan Gård i Sunndal. Setra ble bygd i ca 1860, og har blitt restaurert av Kristiansund og Nordmøre Turistforening

Hovdehytta i Asker og Oslomarka

Fra Hovdehytta i Vestmarka får du panoramautsikt mot fjorden, fra Asker til Oslo. Hytta ligger på et platå og er et flott utgangspunkt for ettermiddagsturer eller videre innover Vestmarka.

Kjølihytta i Sylan

Kjølihytta ligger værhardt til, høyt og fritt innunder Kjølifjellet, med en imponerende utsikt utsikt øst- og sørover mot Sylmassivet, Skardørsfjella, Vigelfjella og Riasten.

Gaustatoppen Turisthytte i Telemark

Gaustatoppen Turisthytte ligger nesten helt oppe på Gaustatoppen (1883 moh.). Hytta ble bygget allerede i 1893, og er bygget av naturstein fra toppen. Fra turisthytta og Gaustatoppen har du et utrolig utsyn over store deler av Sør-Norge.

Blåfjellenden i Frafjord og Bjerkreim

Blåfjellenden - nyt panoramautsikten med nyhøstede blåbær fra det vakre landskapet rundt hytta. Får du sikret deg en plass ved vindusbordet på denne hytteperla, kan du nyte både middagen og panoramautsikten utover den vakre Fidjadalen.

Vasstindbu i Romsdalen

Den som får oppleve en soloppgang eller-nedgang på Vasstindbu har et minne for livet! Hytta ligger nemlig på fjellryggen mellom Horndalen og Kjøvdalen med majestetisk utsikt til alle kanter.