Grønn Fredag 2022 - bilder av DNT ung

Grønn fredag – nasjonal byttedag

Har du en litt for stor allværsjakke eller fjellsko du aldri bruker? Bytt, gi bort eller selg - det er bra for både lommeboka og miljøet!

Publisert: 14. september 2023
Bærekraft

Visste du at nordmenn er på topp i verden i pengebruk på sports- og friluftsutstyr? Faktisk passerte omsetningen i norske sportsbutikker i 2020 hele 21,5 milliarder kroner.

Grønn fredag-logo. Brukt og like bra!

Som et motsvar til salgsfenomenene Black Friday og Black week arrangerer DNT Ung for Grønn fredag i november hvert år. På våren arrangeres Grønn onsdag. Begge deler er nasjonale byttedager der du kan bytte, selge eller kjøpe friluftsklær- og utstyr på en rekke lokale arrangementer.

Grønn onsdag og fredag 2024

Neste Grønn fredag er 24. november, men mange DNT ung-grupper arrangerer også Grønn onsdag 10. april.

Mer informasjon om arrangementene denne dagen kommer, men du kan allerede finne noen av årets arrangementer lenger ned på denne siden.

Konseptet på Grønn fredag og Grønn onsdag fungerer som følger:

1. Du kan BYTTE eller GI BORT utstyr til noen andre som trenger det.
  2. Du kan SELGE utstyret ditt på et arrangement! Du bestemmer prisen selv, og du kan også velge om du ønsker å være der på kvelden om en kjøper for eksempel skulle lure på noe vedrørende ditt produkt. Flere DNT-foreninger har også satt opp bruktstativ i sine butikker, hvor man kan kjøpe turklær som av ulike årsaker ikke lenger blir brukt direkte av privatpersoner.
Byttestativ med jakker.
Kjøp brukt og bytt til deg et kupp på Grønn fredag!

Du kan også bli med digitalt ved å:

1. Selge, kjøpe, bytte og gi bort finn.no med #Grønnfredag.
  2. Inspirere andre ved å dele dine turbilder med brukt eller lånt utstyr på sosiale medier med #Grønnfredag.
  3. Ta vare på det du har og reparere utstyret som trenger vedlikehold.

DNT ung og resten av friluftsmiljøet sto i bresjen da Grønn Fredag ble arrangert for første gang i 2016.  I ettertid har flere organisasjoner og bedrifter fulgt etter og tatt avstand fra Black friday ved å arrangere byttekvelder, vise hvordan man gjenbruker eller reparerer, samt kurse folk i hvordan man på best mulig måte tar vare på det man allerede har.

DNT Ung tror at alle:

• Har noe i boden de ikke bruker
  • Har klær eller utstyr som ikke passer
  • Syns det er fint å kunne dele

Gjør gjenbruk populært!

Enorme mengder sports- og friluftsutstyr kastes daglig, og DNT ung ønsker å oppfordre til langtidsbruk av alle produkter som kjøpes.

Vi som elsker naturen og friluftsliv er også den gruppen som forbruker mest. Forbruket kan ikke fortsette. Vi må ta grep og legge om vanene våre for å senke forbruket og minske miljøbelastningen. Grønn fredag gir alle en gyllen mulighet til å bli med på denne snuoperasjonen.
Benedicte Sivertsen
Leder i DNT Ung

Ta vare på miljøet ved å gi friluftsutstyr og -klær og et nytt liv!

DNT ung håper arrangementer som Grønn Fredag kan gjøre at flere får øynene opp for at jo mer ting brukes, jo mindre blir miljøbelastningen per gangs bruk - ikke bare den ene dagen, men året rundt. Turutstyr tåler mye, men holder lenger om man tar godt vare på det. Vi anbefaler å ta gjøre enkelt vedlikehold før man pakker vekk etter en tur og reparere ved skader.

Miljøvettreglene
Turgåer i grønn skog

Miljøvettreglene

Det vi er glade i, tar vi vare på. Sammen med POW Norge har DNT Ung utarbeidet syv enkle miljøvettregler for et mer sporløst friluftsliv.

Les videre

Fiks alt - alltid!

Her får du tips og råd til hvordan du kan vedlikeholde og reparere for å gi dine turklær og utstyret et langt liv.

Slik reparerer du!

Bli kjent med DNT ung