Silhuett av en liten gutt sett fra siden, som går mens han bærer på fiskestang og annet utstyr.

Fisketurer i Midt-Norge

Fisking er en hyggelig aktivitet for hele familien, og en viktig del av den norske turtradisjonen. Allemannsretten gjør at du har lov til å fiske og høste av naturen, men det er noen regler. En viktig ting å vite er at barn under 16 år har rett til å fiske gratis i ferskvann i perioden 1. januar til 20. august.

Publisert: 15. mai 2023
Inspirasjon

Hvis man fisker på et sted hvor man normalt må ha fiskekort, har altså barn under 16 år rett til gratis fiskekort hele sommeren fram til 20. august. Dette gjelder for fiske med fiskestang og håndsnøre. Men ingen regel uten unntak: Barn har ikke gratis fiske av laks, sjøørret og sjørøye i vassdrag. Her må også disse ha fiskekort. Fram til de er 18 år trenger de kun det lokale fiskekortet. Er man over 18 år må man betale «Fiskeravgift» i tillegg til fiskekortet.

Voksne som skal fiske i ferskvann må ha tillatelse til dette av de som eier fiskevannet. Dette får du ved å kjøpe et fiskekort for området du skal fiske i. På nettstedet www.inatur.no kan du kjøpe fiskekort for mange steder i Norge. På mange steder kan man også kjøpe fiskekort på den lokale sportsbutikken, bensinstasjonen, campingplassen og lignende.

På tur fra Bårdsgarden til Trollheimshytta.
 På tur fra Bårdsgarden til Trollheimshytta. Foto: Jonny Remmereit

Fisking i Hyttdalen

Med utgangspunkt fra Vassendsetra i Trollheimen følges merket sti mot Trollheimshytta med Håmannshytten og Indre Gjevillvasskamban som mektige tilskuere. Når man kommer opp den første bakken ligger det etter hvert tre fine små vatn på rad med flere sandstrender. Her står ørreten og venter på å bli fisket, og man er nesten garantert fiskelykke! Følg samme rute tilbake til Vassendsetra. Turen er ca. 3,5 km en vei.

Se Hyttdalen på ut.no her.

Ramsjøhytta sommeren 2022
Ramsjøhytta ved Ramsjøen. Foto: Eskil Følstad

Fisking i Ramsjøen

Ramsjøen i Sylan er et stort og godt fiskevann. Her ligger Ramsjøhytta åpent til like ved vannet, med fjellmassivet Fongen ruvende på motsatt side. Det er vanskelig å tenke seg mer storslåtte omgivelser å søke fiskelykken i. Ramsjøhytta vil ha en hyttevert i sommersesongen som kan bistå med råd og tips. Du får kjøpt fiskekort på hytta.

Se Ramsjøen på ut.no her.

Varelevering til Schulzhytta før åpning av sommersesongen 2021.
Schulzhytta i Roltdalen. Foto: Janne Horgen Tegnander

Fisketur i Roltdalen

Mari Nygård, vertinna på Schulzhytta, har en hemmelighet hun ønsker å dele. Ikke langt fra hytta ligger noen idylliske gode fiskevann som perler på en snor nedover mot Store Kværnfjellvatnet. Det er hit til Nauttjønnin Mari drar når hun en sjelden gang har fri og vil fange en sprelsk fjellørret som hun kan frese i panna. Fra Schulzhytta følger man merkingen mot Mannseterbakken i ca 4 km, stort sett på myr fram til Nauttjønnin som ligger mellom Nautfjellet og Sprøyten. Turen tar rundt 1,5 time en vei. Et utmerket alternativ er å legge turen over Sprøyten (948 moh.) som har flott utsyn. Det tar ikke mye lenger tid og man slipper å tråkke i myr.

Sandåtjønnbua. Foto: Bente Vasli

Sandåtjønnbua

En tur til Sandåtjønnbua i Storlidalen gir deg mulighet til å kombinere fisking i Såndåtjønna, Gravbekktjønna og Grynningdalsvatna med topptur til Kråkvasstind (1700 moh.). Transport til Sandøysetra kan gjøres med sykkel eller bil. Følg stien langs Sandåa helt fram til tjønna og bua (ca 5 km å gå).

Ta kontakt med fjellgården Bårdsgarden i Storlidalen og spør vertskapet hvor du skal henvende deg for å leie hytta: e-post: baardsgarden@baardsgarden.no eller tlf. 976 52 02.

Kjølihytta i sluddstorm, juni 2021.
Kjølihytta i sluddstorm. Foto: Janne Horgen Tegnander

Fisketur ved Kjølihytta

Kjølihytta ligger værhardt til, høyt og fritt innunder Kjølifjellet, med en imponerende utsikt utsikt øst- og sørover mot Sylmassivet, Skardørsfjella, Vigelfjella og Riasten. Øvre Kjølitjønna ligger helt inntil hytta, og her har det blitt dratt opp noen rugger ved isfiske. Nedre Kjølitjønna er større, og ligger en liten gåtur ned i lia fra hytta.

Se Nedre Kjølitjønna på ut.no her.

Nordvika i Femundsmarka, sommeren 2022.
Nordvika i Femundsmarka. Foto: Janne Horgen Tegnander

Kombiner fiske og padletur i Femundsmarka

I Femundsmarka er det utallige små vann og elver, og et svært populær fiskeområde. Det anbefales også å kombinere fisketur og padletur i området. Se et turforslag her.

Slik får du fisk på tur
Bøvelstad, Oslomarka

Slik får du fisk på tur

Med fiskestanga i sekken drar du på tur med store forhåpninger om å skaffe seg et godt måltid underveis. Du drømmer deg bort til du tydelig kan høre den fresende lyden av fersk fisk som krummer seg i stekepanna. Men så var det å få fisken til å bite på da! Her får du våre tips.

Les videre

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene
Padleturer i Midt-Norge
Packrafttur på Lianvatnet.
Padleturer i Midt-Norge
Hytte-til-hytte turer
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Hytte-til-hytte turer