En person i oransj jakke har en annen persons fot i fanget, og er i ferd med å ta på dem gnagsårplaster

Det du trenger for å unngå gnagsår i Turbutikken i Trondheim

Gnagsår på føttene kan lage en stor demper for en ellers fin tur. Det er mange triks for å unngå gnagsår, her er noen enkle produkter som kan redde turen. Produktene får du kjøpt i Turbutikken til Trondhjems Turistforening.

Publisert: 19. september 2022

Gnagsårplaster

Compeed Gnagsårplaster

Compeed Gnagsårplaster gir god demping og beskyttelse mot friksjon. Varm opp plasteret mellom hendene før du setter det på foten. Har du ømfintlig hud lønner det seg å ha på compeed før turen starter. Compeed tåler en dusj når du har festet det godt.

Medlemspris: 94,-

Gnagsårsokk

Basisfot Gnagsårsokken er en effektiv gnagsårbeskyttelse, utviklet av fotterapeuter. Inneholder naturlige oljer og vitaminer som mykgjør huden, forebygger og lindrer gnagsår. Kommer i 3 forskjellige størrelser, og passer til de fleste føtter og sko. Sokken tas på nærmest huden. Vanlige sokker kan brukes utenpå, deretter sko.

Medlemspris: 203,-

Sporttape

Select Coach Sportstape Hvit 3,8 cm x 9 m

Like god til førstehjelp som til forebygging
Sportstape med god klebeeffekt
En rull er 9 meter lang og tapen er 3,8cm bred

Medlemspris: 51,-

Rusta mot gnagsår.

Andre tips mot gnagsår

- Riktig sko med god passform er viktig. Føttene våre er veldig forskjellige, så det gjelder å prøve seg frem for å finne skoene som passer dine føtter best.- Bruk to par sokker, gjerne nylonsokker innerst og gode ullsokker utenpå.

- Gå inn skoene godt på forhånd. Start med små turer i hverdagen, og utvid etterhvert til lengre turer. Husk at selv om du ikke får gnagsår på en rusletur i nærområdet, kan det likevel skje på en lang tur til fjells med tung sekk.

- Vask føttene godt, og klipp neglene korte før turen.

- Knyt skoene riktig! Det fins mange ulike tips på nett om hvordan du bør knyte sko, enten det er å hoppe over et hull eller mer avansert knyting. Mange av dagens fjellsko gir mulighet til å stramme ekstra rundt ankelen, samtidig som det er løsere nede på selve foten. Her gjelder det å prøve seg fram til hva som passer best for deg.

- Stopp og sett på taip eller plaster med en gang du kjenner antydning til gnagsår. En pause for å lufte føttene, og gjerne avkjøle dem i kaldt vann er også lurt.

Åpningstider Tursenteret i Trondheim

Tursenterets åpningstider er mandag - fredag kl. 11:00 - 16:00.

Spesielle åpningstider for Tursenteret finner du her.

Sandgata 30, Trondheim

Åpningsuken av Monsen minutt for minutt gikk gjennom Hardangervidda i strålende vær. Bildet er fra etappen mellom Stigstuv og Rauhelleren.
Foto: Marius Dalseg

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene
Kunnskapspakken