Et flatt åpent landskap dekket av grønn vegetasjon, med en liten hytte i bakgrunnen, der bakken slutter og blir til vann (enten en innsjø eller fjord). Fjell i bakgrunnen. Skyfri himmel.

Anbefalte turer på Fosen

Naturen på Fosen er en gave til alle som vet å sette pris på inntrykkene som møter deg i dette vakra havlandet. Landskapet appelerer ikke bare til øyet, men også lyd, lukt, og smak av fjord og fjell gir sterke opplevelser. Her har vi samlet noen av Fosens vakreste turer.

Publisert: 31. august 2023
Inspirasjon

Fotturer på Fosen

Fosenhalvøya byr på rike og varierte muligheter for spennende fotturer. Fra kystlandskap med skjærgård, lyngheier og lune fjorder kan du på få kilometer finne vakre fjell og daler.

Toppturer på Fosen

Det er mange fine toppturer på Fosen. Tregrensa ligger bare 2-300 meter over havet, og du når raskt åpent og storslått fjellterreng med panoramautsikt til fjord og hav.

Hytte-til-hytte turer på Fosen

Det er flere muligheter for å leie hytter på Fosen, og vi har samlet noen flotte hytte-til-hytte turer mellom utleiehytter i området.

Sykkelturer på Fosen

Kystlandskapet på Fosen er som skapt for sykkelturer. Omgitt av mye hav og vakker kystnatur kan du opppleve alt fra øyhopping med sykkel på det flate og frodige Ørlandet, til storslått fjellnatur i de indre deler av Fosen. Her finnes det bygdeveier med lite trafikk og skogs- og seterveier som gir mange fine sykkelmuligheter.

Padleturer på Fosen

Padleturer er en form for friluftsliv som gir en særlig sterk kontrast med naturen. Å gli lydløst fra på et rolig vannspeil gir tid og rom for å oppleve landskapet på en helt annen måte enn å gå i de samme områdene på land. Få steder er mulighetene for slike naturopplevelser bedre enn på Fosenhalvøya.

Sikkerhet på padletur

For at padleturen skal bli trygg og vellykket er det en del sikkerhetshensyn man må ta. Det viktigste sikkerhetsutstyret for alle typer padleturer er flytevest, og det er viktig å sette seg godt inn i sikkerhetsutstyr og kunnskap for de ulike båttypene. Selv om du er en god svømmer, klarer du ikke å svømme til lands i litt kaldt vann uten flytevest. Husk at i fjellet og i havet er det gjerne kaldt i vannet også om sommeren, og man må være forberedt på et bad ved å ha med tørrdrakt eller tørt skift i vanntett pakkpose. Det er viktig å holde seg nærme land slik at man har god kontroll hvis det plutselig skulle begynne å blåse opp eller man skulle være uheldig å kantre. Det er lurt å delta på padlekurs som gir deg riktig sikkerhetskunnskap til turen.

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene
Bli med oss på fellestur
Norge på Tvers med DNTung Trøndelag 2014
Bli med oss på fellestur
Om Fosen Turlag
Kvelden tok innpå oss etter 5 harde timer med 30 kilos sekker i stigende terreng. Vi bestemte oss for å slå leir rett før den store bakken som nådde toppen, men så tenkte vi at det kanskje var bedre over toppen og at vi kunne slå leir på andre siden. Da vi nådde toppen med høy puls ble vi begge plutselig stumme og trollbundet av naturens siste akt .Det er sjeldent man feller en tåre men denne gangen var det unngåelig. | Bilder lastet opp til DNTs fotokonkurranse-runder i 2016.
Om Fosen Turlag