Tilbake til Aktuelt

Klatrehytta på Agdenes

Nå har Trondhjems Turistforening (TT) åpnet en ny DNT-hytte på Agdenes. Hytta ligger rett ved Kaldklova klatrefelt, og den døpes dermed til Klatrehytta i Trøndelag. TT er stolte over å kunne tilby et nytt type tilbud for klatreinteresserte.

Publisert: 10. juni 2024
Dronefoto av Klatrehytta på Agdenes, Trøndelag. Juni 24.
Foto: Jonny Remmreit

Klatrehytta er en ubetjent hytte med en nydelig beliggenhet ved Kaldklovafjellet på Agdenes i Orkland kommune. Klatrehytta ligger tett på det populære klatrefeltet på Kaldklova, og er et utmerket sted for de som liker utendørs klatring. Her er det trad og bolta ruter fra grad 3 til 6.

Praktisk informasjon om hytta

Forhåndsbestilling åpner 10. juni kl 12:00

• Hele hytta forhåndsbestilles
  • Åpner for overnatting fra 15. juni 2024
  • Klatrehytta er låst med nøkkel i nøkkelboks, og du får tilsendt kode når du bestiller opphold på hytta

Hytta er kun åpen for bestilling ut 2024.

Bestilling for 2025 åpner 1. november.

Om hytta

Klatrehytta ligger på toppen av en liten kolle, og har 7 sengeplasser. Fra hytta er det flott utsikt over området rundt. Hytta bestilles i sin helhet, så her får altså du og ditt turfølge nyte hytta alene. Hytta kan brukes året rundt, og ble tatt over av Trondhjems Turistforening i 2024.

Vakker kystnatur og flotte klatrefelt

Klatrehytta ligger på Agdenes i Trøndelag, som har en variert og naturskjønn topografi med både kystlinje og innlandsområder. Agdenes er omgitt av vakker natur, med muligheter for klatring, friluftsliv, fiske, og båtliv.

Klatrefeltet ligger bare 100 meter fra hytta, og reiser seg derifra nesten 100 meter opp til toppen. På toppen kan man nyte en fantasisk utsikt over Trondhjemsfjorden.

Gledelig for fjellsportmiljøet i Trøndelag

TTs fjellsportgruppe har aktiviteter i klatrefeltet, og er en ypperlig plattform for å bli kjent med flere klatrere. Les mer om Fjellsportgruppa her.

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene