Logo
Til DNT.no forside
Et kupert landskap med trær i forgrunnen, en brun stue/bygning i mellomgrunnen, og et par slake fjell i bakgrunnen

Turboposter i Oppdal 2023

Publisert: 27. september 2023
DNTs tilbud

På forskjellige steder i Oppdal kommune har Turbo satt ut 9 turposter. Hver post er markert med et skilt, skiltet er i tillegg markert med en farge. Print ut dette skjemaet, og noter ned fargene på turbopostene du besøker. Alle som besøker 5 eller flere poster får en premie!

Under finner du en turbeskrivelse til postene. Alle postene finnes også på ut.no som turmål. Husk å lukke portene etter deg som du møter på vei inn og ut  fra Turbopostene :)

Storsteinen på vei til Blåhø

Lengde: 2km
Stigning: 240m
Passer for: Alle
Plassering: 62.712811, 9.359139

Kartlenke til parkering

Følg turiststien mot Trollheimshytta og Blåhø ca 2km. Det er stor og god sti, men ikke for barnevogn.

Trollkyrkja

Spennende huletur!

Lengde: 700 m
Stigning: 80 m
Passer for: Alle aldre, de minste kan finne det trygt å leies siste biten, da det er litt steinete/urete. Noe bratthet noen meter.
Plassering: 62.7249406, 9.50897237

Kartlenke til parkering

Stien mot hula tar av til venstre fra veien, går sør østover, svinger seg opp i bjørkeskogen, over en topp og ned ett lite søkk/mini dal- så ser man etter hvert turmålet.

Det er nydelig utsikt fra hula.

Nonshøa på Skardet

Lengde: 2 km en vei
Stigning: 290 m
Passer for: Fra 6 år
Plassering: 62.7151336, 9.5359961

Kartlenke til parkering

På denne turen får du skikkelig toppturfølelse! Hele turen går over skoggrensa, og du har flott utsikt mot Gjevilvassdalen, Trollheimen og mot Dovrefjell.

Du følger stien fra parkeringen, og det er god sti hele veien til toppen.

Storfuruberget

Lengde: 1 km
Stigning: 230 m
Passer for: Fra 6 år
Plassering: 62.627086, 9.604245
Skiltet henger på baksiden av postkassa.

Kartlenke til parkering  (62°37'12.7"N 9°35'20.3"E)

Denne turen går på sti, så her må alle gå eller sitte i bæremeis! Det er mange fine klatretrær hele turen, og man kan møte både beitende sauer og kyr. Når man kommer opp får man en fantastisk utsikt mot Auna, Dovre og Trollheimen!

Følg veien 200m før du tar av på stien til høyre. Følg stien oppover ca 900m til du kommer til en liten traktorvei. Her går du til høyre, og etter 70m tar du opp til venstre. Etter 80m til er du framme!

Gapahuken ved Guriberget

Plassering: 62.624961, 9.755693
Turboposten er montert på utsiden av gapahuken.

Kartlenke til parkeringen

Turbeskrivelse:

Denne enkle og fine turen er populær for barnefalilier, året rundt. Turen går langs den gamle kongeveien til Trondheim, den er lite kupert, og det er mulig å gå med barnevogn. Om vinteren går det flotte skispor på veien, som er en del av et større løypenettverk. Det er ca. 2km fra parkeringsplassen til gapahuken.

På veien passerer man en tett granskog på høyre side av veien, som man på Oppdal kaller Gruffaloskogen. Det er morsomt å se om man ser Graffalo, kanskje han og Turbo har blitt venner? Ved gapahuken er det bålpanne, så det er mulighet for å grille. Ta med ei vedski og god mat.

NB: vennligst la det gamle sommefjøset på nedsiden av gapahuken få stå i fred.

Elgtjønna

Plassering: 62.587312, 9.706174
Turboposten er montert på utsiden av gapahuken

Kartlenke til parkering

Elgtjønna er et tjern som ligger et par stenkast fra i sentrum i Oppdal. Det er opparbeidet sti/gangvei rundt tjernet, så her kan alt med hjul lett komme fram. På vinteren går vi på skøyter på tjernet, på våren er det gøy å se etter salamandere. Salamanderne er fredet, så man må legge de tilbake i tjernet etter man har sett på de. Det er bålplass ved gapahuken, og en på motsatt side, så det er gode muligheter for å grille.

Stortjønna

Lengde: 1 km en vei
Passer for: Alle
Plassering: 62.618358, 9.771201

Kartlenke til parkering

Det er fare for at Google ber deg svinge av E6 på feil plass. Du må svinge av mot Revmoan, på motsatt side av E6 der du svinger av til IMI Stølen. Etter du har passert toglinja svinger du til venstre (bomvei). Følg denne til første krysset, her finner du parkering.

Denne turen er en flott tur som alle kan være med på! Det er stor og fin sti, passer perfekt for sykkeltur, og det er også mulig å trille barnevogn, til tross for noen hompete partier. Den går gjennom koselig furuskog, og ved vannet er det en liten gapahuk.

Fra parkeringen går du 50m østover før du finner stien til venstre. Følg stien helt til vannet. Det går av noen småstier, men hvis du følger den største stien finner du frem! Starten av turen er flat, før den avsluttes med noen bakker før du kommer til vannet.

Gapahuken på Gottem

Plassering: 62.5169139, 9.5970404
Turboposten er montert ved gapahuken.

Turbeskrivelse:

Dette er en fin tur som går på flat sti. Turen egner seg godt for barnefamilier. Merk at turen delvis går nært elva Driva. Vær oppmerksom!

Når du parkerer ved Skoresbrua går du forbi klubbhuset til DIL (Drivdalen Idrettslag). Her går det merka sti nede ved elven. Går du med barnevogn er det lurt å følge lysløypa så langt du kommer sørover. Den vil ta deg inn på stien igjen. Ved gapahuken er det bålpanne, fine klatrestener, en bekk og en vanndam. I vanndammen kan du på tidlig sommer finne rumpetroll! Det er fint å se på rumpetrollene, men husk at det ikke er lov til å ta de med seg hjem.

Husk å rydde etter deg.

Turen langs stien er i underkant av 2 km hver vei.

NB! Det går vær i området, disse er meget oppmerksomhetssyke, så det er best å la dem være i fred om du selv skal ha fred på turen :)

Vestre Vora

Lengde: 650m Stigning: 100m Passer for: alle
Plassering: 62.960721, 9.836427

Kartlenke til parkering  (62°41'22.4"N 9°49'31.0"E)

Parkeringen er på vestsiden av Grytdalsvegen, du skal krysse hovedveien og følge en mindre veg som går nordøstover. Du går forbi noen hytter, og etter ca. 150 meter følger du sti/sauetråkk videre mot øst opp til toppen. Skiltet henger på en liten vindskjerm. Her har du god utsikt i alle retninger.

Del artikkel:
Del på e-post

Se også

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.