Hund på hyttene

Generell regel er at det ikke er tillatt med hund i oppholdsrom på hyttene til Troms Turlag. Noen av hyttene skal være hundefrie pga allergikere m.fl, mens andre tillatter hund i yttergang eller i egen hundebu. Nederst finner du en oversikt over hyttene som er tilrettelagt for hundebesøk.

Publisert: 09. januar 2024
Artikkel

På hundefrie hytter er det overhodet ikke tillatt med hund. På resterende hytter er tillatt med hund i yttergang. I hundebuer kan du bo sammen med hunden din, men likevel skal ikke hundene være i sengene, og der det er hundebur skal disse benyttes. Dette er mindre hytter hvor det er noen senger og ovn til å fyre i, i tillegg til kjøkkenkrok. Utformingen på hundebuene varierer, noen består av ett stort rom, mens andre har en yttergang hvor det er montert opp hundebur.

På en del hytter er det satt inn hundebur i gangen. Vi oppfordrer de som har hunder som må være inne i yttergang om å ta med eget pledd/liggeunderlag til å ha i buret, og eventuelt dekken til hunden. Dermed unngår vi at fuktige pledd blir liggende igjen i burene, som igjen skaper lukt og lite trivelige forhold for neste hund.

Hundespann skal settes 100 meter fra hytta. Turlaget jobber med å få satt opp staurer utenfor alle hyttene til dette.

Vennligst respekter lagets regler, følg skilting og ta hensyn til andre besøkende.

For mer informasjon om hyttene, kan du følge linkene under:

Hyttetun med hundeanneks:
Altevasshytta
Dærta
Gappo
Golda
Ringvassbu
Rosta
Vuoma
Nedrefosshytta (eget rom ytterst)
I tillegg er det tillatt med hund i yttergangen på:
Dærtahytta, nye Gappo, Goldahyttene, Ringvassbu, Rosta nye og Rosta gamle og Vuomahytta (den eldste).

Kun tillatt med hund i yttergang:
Blåkollkoia (hundebur)
Dividalshytta
Gammelhuset i Skipsfjorden
Gaskas (hundebur på nye Gaskashytta. Yttergangen i gamle Gaskashytta egner seg dårlig for hund; den er trang med steingulv.
Jægervasshytta
Lappjordhytta (hundebur, gamle)