Tilbake til Aktuelt

Sommerferie på tur i Etnefjellene

Etne- og Saudafjellene et flott område for hytte-til-hytte-tur eller å bo lengre på ei av hyttene.

Publisert: 27. juni 2024
Skrevet av: Lotte Størksen
Hyttetunet på Blomstølen.
Hyttetunet på Blomstølen. Foto: Line Hårklau

Hytte til hytte

SignaTUR Gullruta

Minst én gang i livet bør du unne deg en SignaTUR. SignaTUR er en samling av Norges ypperste langturer – nøye utvalgt, kvalitetssikret og varmt anbefalt av DNT. Rutene er skiltet og går langs Turistforeningens T- merkede stier. Turen fra Seljestad (eller Rullestad) til Olalia er en 6 dagers tur, og overnatting underveis skjer på de flotte hyttene i Etne- og Saudafjellene. Les om Gullruta på UT.no

Hyttene: Gullruta i Etnefjellene

Oversikt hytter og ruter i Etne- og Saudafjellene.
Oversikt over hytter og ruter i Etne- og Saudafjellene.

Les om dagsetappene her (lenker til UT.no)

Alle hyttene her er ulåste og selvbetjente, som betyr at det er et proviantlager du kan handle mat fra. Matlaging og rengjøring besørger gjestene selv. Det du må ha i sekken er lakenpose eller sengesett, det er dyner og puter på hyttene. Se pakkeliste for fjelltur her.

Hyttene i Etnefjellene har, som du ser, flere alternativer for adkomst, så du kan lage hytte-til-hytte-tur med færre dagsetapper enn hele Gullruta.

Familievennlige hytter og ruter
Løkjelsvatnhytta. Hyttetun ved vann.

Familievennlige hytter og ruter

Ta med familien på hyttetur. DNT-medlemmer under 12 år overnatter gratis! Her er 4 anbefalte overnattingssteder i Haugesund-regionen og Etnefjellene.

Les videre

På umerket sti - Sauabrehytta

Nå er vi ikke i Etnefjellene, men nærmere Folgefonna. Sauabrehytta ligger flott til med en fantastisk utsikt over sørenden av Folgefonna/Sauabreen, og er et ideelt utgangspunkt for bre- og toppturer. Den kan brukes hele året og står ulåst, men det er ikke merket sti opp til hytta.

Hyttebesøket fra A til Å

De fleste av hyttene til DNT er selvbetjente (med proviant) og ubetjente hytter (uten proviant). Her får du vite hva du må tenke på før du drar på hyttetur til en hytte uten betjening.

Slik bruker du disse hyttene.

De ulike hyttetypene

DNTs over 570 hytter er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Det finnes flere typer hytter og her kan du lese mer om de ulike kategoriene.

Lær om DNT-hyttene.

DNTs hyttebestilling

På hyttebestilling.dnt.no kan du utforske våre hytter, utforske i kart, se hva som er ledig når og bestille ditt neste opphold. Planlegg turen i dag og bestill plass!

Gå til hyttebestilling
Planlegg turen din på UT.no
To damer på tur i vakkert fjellandskap

Planlegg turen din på UT.no

På UT.no - hele Norges turplanlegger - finner du tusenvis av turforslag og hytter over hele landet.

Les videre

Alt du lurer på om hyttebesøket

Hvem kan bruke DNT-hyttene og må jeg bestille plass? Her får du svar på ulike spørsmål du måtte ha om å hyttetur med DNT.

Se spørsmål og svar.