Tilbake til Aktuelt

Familievennlige hytter

Ta med familien på hyttetur. DNT-medlemmer under 12 år overnatter gratis! Her er 4 anbefalte overnattingssteder i Haugesund-regionen og Etnefjellene.

Publisert: 28. juni 2024
Skrevet av: Lotte Størksen
Løkjelsvatnhytta. Hyttetun ved vann.
Løkjelsvatnhytta. Foto: Line Hårklau

Løkjelsvatnhytta

Det er en dramatisk natur i dette området, men likevel lett tilgjengelig for barnefamilier. Det er en lett-gått tur på ca. to timer inn til hytta fra parkeringsplassen på Skarstøl. Hvis man ønsker litt mer utfordring, kan man gå stigene som går fra enden av vannet (forbi kraftstasjonen) og opp i fjellet. Løkjelsvatnhytta er ei selvbetjeningshytte. Det vil si at den er utstyrt med det du trenger for matlaging og opphold, deriblant kjøkkenutstyr, dekketøy og proviant. Hytta har en robåt og redningsvester. Fra Løkjelsvatnhytta er ca 20-30 minutter til Hårlandsnibbene (nepane), en fjellformasjon av “tenner” som stikker opp og ut fra fjellet, 650 meter over havet.

Hårlandsnibbene

Du kan forhåndsbestille hele rom, enkle senger eller droppe innom. Bestilling av overnatting og ytterligere informasjon finner du på ut.no:

Olalia Fjellstove

Olalia ligger idyllisk til med flott utsikt sørover mot Hauganutene. Det er tre hytter på tunet: Olalia Fjellstove, sikringshytta og Olabu. Olalia kan tilby aktiviteter som egner seg for barnefamilier: Gå tur til Furevatnet og padling i kano, bade i kulp i Furevasselva, leke i klatrejungelen rett ved hyttene og gå mange fine dagsturer. Det er åpen kafé på Olalia Fjellstove kl. 11-17 hver dag fra 29. juni-11. august, og åpent for overnatting i samme periode. Sikringshyttta og Olabu er alltid åpne.

Adkomst fra P-plass Oppheim: Herfra går turen i lett kuppert terreng på gruset sti 5,5 km. Du møter på noen brattere bakker.

Hyttene på Olalia

Info om hyttene

• På ubetjent hytte må du ta med mat
  • På selvbetjent hytte er det proviantlager
  • Betal for proviant og opphold med appen DNT hyttebetaling, hvis du ikke har forhåndsbestilt overnattingen
  • Les informasjon om hytta og adkomst på UT.no, og se hvordan hytta evt. er låst.
  • Forhåndsbestill opphold via UT.no / hyttebestilling.dnt.no
  • Hyttene har dyner og puter. Ta med lakenpose eller sengetøy, sovepose er ikke tillatt på Haugesund Turistforening sine hytter
  • Godt utstyrte kjøkken til matlaging
  • Pris voksen pr natt: 315,-/455,- (DNT-medlem/ikke-medlem)
  • Pris barn 0-12 år: 0,-/220,-

Dette er en kort oppsummering. Se lenker til ufyllende informasjon i bunn av artikkelen.

Villa Vibrandsøy

Mesteparten av Vibrandsøy består av grønt, uberørt kulturlandskap. Øya er grønn og frodig med lune badeviker og lang strandlinje. Øya er ikke landfast og har heller ingen veier, men er lett tilgjengelig med båt/kano/kajakk og rutebåt. Bynært friluftsliv! Midt på øya ligger Matlaug, et lagunelignende område med langgrunne strender som innbyr til å utforske livet i fjæra, fange krabber, reker og «stinter». Tur til dagsturhytta Varøy anbefales.

Bestilling av overnatting og ytterligere informasjon finner du på ut.no:

Hyttene Olalia Fjellstove, Løkjelsvatnhytta og Villa Vibrandsøy er alle nevnt i boka "Barnas DNT-favoritter" (Cappelen Damm, 2024) som gir deg tips om de fineste opplevelsene og turene for barn og familier.

Nordvikgården

Hytta ligger på øya Utsira, helt vest i havet. Fra Haugesund tar du Rutebåten Utsira, som var 70 minutter. Nordvikgården har 43 sengeplasser.  Du kan bestille hele rom, eller enkle senger.

Sykkel er svært godt egnet for å komme seg rundt på Utsira. Utsira Idrettslag har opprettet en tursti i Vestre marka, på folkemunne kalt Vikingløypa. Løypa er ca. sju kilometer lang og det tar i overkant av en time å vandre rundt hele løypa. Nøkler til den kommunale svømmehallen kan kvitteres ut på Joker Utsira.

Se flere hytter

Se alle våre hytter, priser for overnatting og hvordan man bruker DNT-hyttene.

Haugesund Turistforening sine hytter

De ulike hyttetypene

DNTs over 570 hytter er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Det finnes flere typer hytter og her kan du lese mer om de ulike kategoriene.

Lær om DNT-hyttene.

Hyttebesøket fra A til Å

De fleste av hyttene til DNT er selvbetjente (med proviant) og ubetjente hytter (uten proviant). Her får du vite hva du må tenke på før du drar på hyttetur til en hytte uten betjening.

Slik bruker du disse hyttene.
Planlegg turen din på UT.no
To damer på tur i vakkert fjellandskap

Planlegg turen din på UT.no

På UT.no - hele Norges turplanlegger - finner du tusenvis av turforslag og hytter over hele landet.

Les videre

Alt du lurer på om hyttebesøket

Hvem kan bruke DNT-hyttene og må jeg bestille plass? Her får du svar på ulike spørsmål du måtte ha om å hyttetur med DNT.

Se spørsmål og svar.