Velkommen til Gården Li

DNT-hytta gården Li er en av DNTs sørligste hytter. Den ligger på Hidraheia midt i Flekkefjords Landskapsvernområde som omfatter en unik del av kysten vår med både fjell og kulturlandskap. Best av alt? Den kan bookes av deg - i dag!

DNT-hytta Li ligger vakkert til på fastlandet med utsikt over øya Hidra. Gården med våningshus og stegeløe ble restaurert og åpnet for publikum i 2009 i regi av Flekkefjord og Oplands Turistforening. Det er mulighet for flere utendørsaktiviteter på Li. Du kan vandre i trollsk løvskog ned til Dåtlandstrand hvor det er kaianlegg. Her er også klatremuligheter med Via Ferrata. Det er kajakker og båt, samt fiskemuligheter. I tunet på gården er det god plass til ulike aktiviteter på plenen.

Gården ligger i  Flekkefjord Landskapsvernområde. I området her på Hidreheia er det flere nedlagte gårder som vitner om at det var stor aktivitet her helt fram til midten av 1950-tallet. Hollenderen Elisabeth var den siste som bodde på gården. Hun flyttet i 1989. Ti år senere var det turistforeninga som kjøpte gården og tok ansvar for skjødselen. Det er ingen dyr på gården, og huset (DNT-hytta) er ubetjent. Derimot kan det være villsau, geit og kyr i området rundt. Hunder må derfor alltid være i bånd.

Det er mulig for turfolk og overnatte i løa og i hovedhuset, samt i kystledhytta i Dåtlandstrand . Det er 15 sengeplasser i huset fordelt på tre rom, og løa har ett soverom med 8 køysenger og en hems med tre madrasser. Det er også en festsal med 3 madrasser.  Kystledhytta har sengeplass til 7 personer. Se under for mer informasjon.

Interessert i kulturhistorie og geologi?  Les mer om gården Li på magmageopark.no sin nettside.
"Gården Li ligger i  Magma Geopark, som er  tildelt UNESCO status. Geologien i området er spesiell, og faktisk finnes det "månestein" her på Hidreheia! Steinsorten Anortositt finnes her samt på månen! Astronauter fra NASA har vært på trening her på sydvestlandet".