Om Skien turlag

Skien Turlag (STL) organiserer ca. 3100 medlemmer av de over 8000 medlemmene i DNT Telemark.

Publisert: 05. mai 2023
Tips

Er du medlem av DNT og bor i Telemark, blir du automatisk medlem i DNT Telemark, og har du postnummer innenfor Skien kommune er du automatisk medlem av Skien Turlag. Omorganiseringen til en fylkesforening med lokale turlag skjedde i 2011, og nå er det lokale turlag i nesten alle Telemarkskommunene.

Vi i Skien Turlag kan tilby aktiviteter som trilleturer med barnevogn med DNT Trilletur Grenland, aktiviteter for de litt større barna gjennom Barnas Turlag og turer for turvante gjennom Skien Turlag Aktiv som hovedsakelig går turer på søndager og inninmellom tilbyr overnattingsturer i helgene. Vi tilbyr også formiddagsturer på onsdagene for de som ønsker turer i moderat tempo sammen med andre i Lavterskelgruppa og turer med høy sosial faktor i Seniorgruppa.

Turene i Lavterskelgruppa og Seniorgruppa annonseres i lokalavisene, detaljopplysninger og opplysninger om øvrige turer finner du her på våre hjemmesider.

Løyper og stier
Løypegruppa har ansvar for rydding, merking og skilting av store deler av Vestmarka, Østmarka, Solummarka og områder i Luksefjell, Svanstul og Sauheradfjella. De flotte skiløypene på Svanstul blir ryddet og skiltet av løypegruppa. Løypedugnadene er åpne for alle og blir annonsert sammen med turlagets øvrige aktiviteter.

Hyttene
Skien Turlag har ansvar for og drift av 5 hytter i Luksefjell og på Svanstul, henholdsvis Solumhytta, Sommerseter (2 hytter), Flekkerhytta og Fugleleiken.  Det er et godt rutenett mellom hyttene. Hyttene driftes av hyttetilsyn med hjelp fra øvrige frivillige.

Styret i Skien Turlag

• Styreleder