Om Kragerø turlag

Kragerø og Oppland Turistforening ble stiftet i 1946, og har siden 2017 vært et turlag under DNT Telemark.

Publisert: 05. mai 2023
Om DNT

OM OSS
Kragerø og Oppland Turistforening ble stiftet i 1946. Noen ivrige turfolk hadde arrangert søndagsturer allerede i 1938 – 39, men da krigen kom ble all slik virksomhet stoppet.

Arbeidet ble tatt opp igjen i 1945, og i 46 ble det altså en forening. På denne tida var Kragerø tre kommuner – Skåtøy, Sannidal og Kragerø. Derfor fikk foreningen navnet Kragerø og Oppland Turistforening.

Skåtøy med skjærgården og Sannidal med skog og fjellkoller var Kragerøs oppland. Foreningens formål er å få barn og voksne ut i skog og mark. Når det er bart kan folk følge merkede stier, og om vinteren er det oppkjørte løyper.

Turistforeningen skaffet seg tidlig hytte på Krokheia. I den første tida var det Hofstølen som var turmålet.

Den gang var det ikke brøyta vei eller skuter-kjørte løyper fram til hytta. Her var det beintråkking enten fra Fikkjebakke eller fra Sannidal over Grøtvann. Hytta på Hofstølen ble etter hvert for liten, og i 1967 ble nåværende hytte på Jambakkmyra innviet.

I 1973 ble det inngått en avtale mellom Turistforeningen og Kragerø kommune om å disponere husene på friområdet Stangnes. Bygningene ble satt i stand, og i over 30 år har foreningen holdt huset på Stangnes åpent med vaffelsalg hver helg hele sommeren. Stedet er lett å finne. Det står skilt ved Portørveien.

Kragerø Turlag ble offisielt et turlag under DNT Telemark på årsmøtet 31. mars 2017, etter tidligere å ha vært en selvstendig turistforening.

Styret i Kragerø Turlag

• André Ekeberg Nilsen