Stangnes hytte

Kragerø turlag sine hytter

Kragerø turlag disponerer 3 eiendommer. Hytta på Jambakkmyra eier foreningen. Friområdet Stangnes eies av staten, fylket og Kragerø kommune, men Kragerø Turlag disponerer husene. Den nyeste hytta er Skarpenæring som leies ut til overnatting.

Publisert: 24. august 2023
DNTs tilbud

Jambakkmyra Turisthytte

Denne hytta ble satt opp av Knut Buen i 1967. Inntil da hadde turistforeningen brukt hytta på Hofstølen. På Jambakkmyra har også bodd folk, slik det gjorde på alle de andre plassene på Krokheia. Murene til de gamle husene på Jambakkmyra ligger ved foten av knausen der den nye hytta er bygd. For å komme til Jambakkmyra må en kjøre inn ved Fikkjebakke industriområde i Sannidal. Kvennvannsveien er bomvei, men det er en stor parkeringsplass like før bommen.

Turisthytta på Jambakkmyra er åpen hver søndag fra første søndag i oktober og fram til og med 3dje søndag i desember. 2. juledag starter hovedsesongen, og da er hytta åpen hver søndag fram mot påske. På søndager, når hytta er åpen, er bommen også åpen. Da kan en kjøre opp mot å betale med vipps, eller kontanter i bomkassa. Det står skilt med beløp ved bommen.

Veien fra Fikkjebakke er brøyta hele vinteren, og det er kjørt opp skiløyper innover Krokheia, og på hytta får en kaffe og nystekte vafler. Følg med på vår Facebookside for mer informasjon.

Stangnes

Helt ute ved havet, ytterst på Levangslandet ligger Stangnes. I slutten av 1960-årene ble eiendommen kjøpt av stat og kommune som friområde. Innimellom svabergene og jordflekkene står et lite to-etasjes hus. Det er bygd på slutten av 1870-årene, og det har i alle år vært fiskere som har bodd der. I 1973 ble det inngått en avtale mellom Kragerø og Oppland Turistforening og Kragerø kommune. Avtalen gikk ut på at foreningen kunne disponere eiendommen mot vedlikehold og oppsyn.

Huset er åpent hver lørdag og søndag hele sommeren, og Kragerø Turlag sørger for kaffe og nystekte vafler.

I 1995 fikk Stangnes pris på ti tusen kroner som det fineste friområdet i Telemark. I 2005 ble Stangnes en del av den Europeiske geoparken.

Skarpenæring

Endelig kan Kragerø Turlag ønske velkommen til Skarpenæring! Hytta har vært stengt for renovering, men er nå klar igjen for besøkende!
Dette er en liten hytte med sengeplass til to. Hytta er utstyrt med en enkel kokeplate for matlaging og vedovn som sørger for at hytta blir god og varm. Her kan du virkelig nyte skogens ro.
Til Skarpenæring kan du enten komme på sti og bilvei fra Kurdøla, eller via stinettet fra parkeringen på Jambakkmyra eller Fikkjebakke.
Her er det sengeplass til to stykker, og hytta er låst med DNT-nøkkel. Overnatting må forhåndsbestilles.
Hytta har ikke innlagt strøm, så her er det kokeplate med gass, fyr i ovnen og stearinlys som gjelder.
En splitter ny utedo finner du noen meter fra hytta.

Bli DNT-medlem