Tilbake til Aktuelt

Prøv Telemarks «Cinque Terre» i påsken

Idylliske badeplasser, små trehusbyer og 60 km med merket sti venter deg på kyststien i Bamble!

Publisert: 15. mars 2021
Skrevet av: Tor Suhrke
Strand
Foto: Steinar Skilhagen

Det er frivillige i Bamble Turlag som har sørget for at kyststien i dette området er godt merket, og at den er forsynt med trapper, bruer, rekkverk o.a. for å bedre fremkommeligheten, men uten at den er for mye tilrettelagt.

Her kan du vandre etappevis over flere dager, eller ta turen som en flerdagstur med overnattinger underveis. Stien er tilgjengelig fra mange steder med parkeringsplass, så valgmulighetene er mange. På UT.no er stien oppdelt i etapper som hver er ca. 10 km.

Telemarks Cinque Terre" er en betegnelse som er brukt om denne stien, og som vi synes gir fine assosiasjoner. De små, tettbebyggede byene langs stien har trivelige restauranter og yrende kulturliv i sommersesongen. Langs stien veksler landskapet mellom vandring helt i fjæresteinen, over flotte utsiktspunkter eller gjennom trivelige skogstier. Her kan du finne fine badesteder og gode fiskeplasser. I en ferietipsartikkel hentet fra Indre24, Indre Østfolds nettavis, med utgangspunkt i en artikkel fra NTB, finner du nå en flott tekst om nettopp denne vakre kyststien.

Hvis du er i Langesund om sommeren, og har litt tid til overs, er det vel verd å ta den korte fergeturen til Langøya. Det er også fin gjestebrygge på Langøya. Her er det en egen kyststi på 4,5 km som går rundt hele flate den og idylliske øya, med Langøytangen fyr, rik flora og fine rasteplasser.

Strand

Langøya byr på skikkelig strandidyll.    Foto: Steinar Skilhagen