Tilbake til Aktuelt

Informasjonstavler om kulturminner langs Bamblekysten

En informasjonstavle om ferjetrafikken mellom Stathelle og Brevik ble avduket 7. november av ordfører Jon Pieter Flølo ved det gamle ferjeleiet på Stathelle. Bamble Historielag, Langesund Rotaryklubb, Bamble Turlag og Bamble kommune har gått sammen om å sette opp informasjonstavler for ulike kulturminner langs kyststien i Bamble, og dette var den første tavlen som har kommet på plass. Økonomisk støtte til prosjektet er mottatt fra Bamble kommune og Sparebankstiftelsen Skagerrak.

Publisert: 20. november 2023
Skrevet av: Tor Suhrke
Informasjonstavle om det gamle ferjeleiet
Det gamle ferjeleiet. Foto: Eli og Rolf Theil

Frem til 1962, da Breviksbrua ble åpnet, var det bilferje mellom Brevik og Stathelle og de siste årene var ferjestrekningen en riktig flaskehals på Sørlandske hovedveg. I over 300 år har det vært ferje mellom Brevik og Stathelle. De to neste tavlene som kommer om kulturminner langs Bamblekysten, vil bli plassert på Gamle Stathelle og Eik gård.

Avduking pågårAvduking.   Foto: Eli og Rolf Theil.

Ordfører med deler av prosjektgruppaOrdfører med deler av prosjektgruppa.   Foto: Eli og Rolf Theil.

Bli DNT-medlem