Tilbake til Aktuelt

Hallevannet rundt - et turmål for viderekomne

Aktiv i 100 gruppen for menn i Bamble Turlag har hatt mange spennende turer i Telemark og Vestfold de seneste årene. Hallevannet mellom Porsgrunn og Larvik - en stor innsjø med mange utløpere omkranset av høye fjell - inviterer ikke direkte til tanken på å gå vannet rundt. Med fasit i hånd kan vi konstatere at det faktisk er mulig, men det må betegnes som et turmål for viderekomne.

Publisert: 14. september 2021
Skrevet av: Tor Suhrke
Sprek gjeng på etappe 2. Foto: Steinar Skilhagen

Ove Sten Hansen, en av mange turledere i Bamble Turlag, er mannen bak ideen og gjennomføring av prosjektet. Opprinnelig var tanken å fordele rundturen på to etapper, men det viste seg ganske snart at turen måtte deles på fire dagsetapper når de mange fine utkikkspunktene underveis skulle bestiges og man skulle prøve å følge alle vannets mange utløpere og buktninger.

Hallevannet har en spennende historie med omfattende seterdrift i tidligere tider, mens det i dag først og fremst er hytter som omkranser vannet. Transport foregår hovedsakelig med båt på innsjøen, så det er lite stinett å bevege seg på langs vannet. Derfor foregikk mye av rundturen i terrenget, til dels ganske uveisomt og mye opp og ned i bratt terreng. På kartutsnittet er de fire etappene tegnet inn.

Summerer vi de fire dagsturene ser vi at rundturen tok omtrent et døgn, vi gikk ca. 55 km og forserte i overkant av 2.100 høydemeter. Alle turene gikk i flott sommervær og noe av tidsbruken må tilskrives romslige pauser med blant annet bading. Omtrent 30 deltakere har vært med på en eller flere etapper og syv personer med snittalder 75 + har deltatt på alle etappene.

Alt i alt en krevende men flott turopplevelse i regi av Ove – mange takk!

Bli DNT-medlem