Bilder fra majestetiske Vesterålen under tredje uken av Monsen minutt for minutt. Her fra siste del av Dronningruta langs kysten fra Stø mot Nyksund.

Ny livsfase, ny livsglede

Gjennom prosjektet "Ny livsfase, ny livsglede" ønsker vi å få nye pensjonister ut i frivillig arbeid.

Publisert: 21. april 2024
DNTs tilbud

Bakgrunn og behov for prosjektet

Mange eldre, og spesielt nye pensjonister, er særlig utsatt for ensomhet. Pensjonerte menn topper selvmordstatistikken, og mange sliter med å finne mening etter endt arbeidskarriere.

Vi tror frivilligheten kan spille en nøkkelrolle for å sørge for at flere holder seg aktive lengre og får et større sosialt nettverk gjennom å delta i aktiviteter drevet av frivilligheten, eller ved å selv bli frivillig.

Gjennom prosjektet «Ny livsfase, ny livsglede» ønsker vi å få flere eldre involvert i frivillig arbeid, for en mer meningsfull hverdag og et bedre grunnlag for bedre psykisk helse. Det vil de kommende årene være en økende mengde nye pensjonister, og disse ønsker vi å få ut i frivillig arbeid og organsierte tilbud i lokalområdet.

Prosjektet er et samarbeid med Pensjonistforbundet Telemark, og er støttet av Gjensidigestiftelsen.

Mål for prosjektet

Prosjektets hovedmål er følgende:
Forebygge depresjon og utenforskap hos nye pensjonister, ved aktivitet og deltakelse i frivillige organisasjoner.

For å få til dette har vi satt opp delmål vi gjennom prosjektperioden skal jobbe med:
1. Rekruttere flere eldre till frivillig arbeid.
2. Opprette fadderordning for mottak av frivillige.
3. Gi kompetansehevende kurs til de frivillige.
4. Opprette turgrupper for eldre i deres nærområde.

Vil du bidra?

Ta kontakt med prosjektleder i DNT Telemark, Guro Skaara, på guro.skaara@dnt.no for mer informasjon.

• Er du selv pensjonist og har lyst til å bli frivillig? Da er du velkommen til å ta kontakt med prosjektleder Guro. Du behøver ikke å ha vært frivillig hos oss tidligere, alle er velkomne! Vi gir deg nødvendig kursing ved behov, og hjelper deg med å finne de oppgavene som passer det best.
  • Jobber du på en arbeidsplass som har pensjonistforberedene kurs eller som ønsker å tilby sine ansatte en meningsfull hverdag etter ends arbeidskarriere? Ta kontakt med oss. Vi kommer gjerne på besøk for å fortelle om prosjektet og hvordan man kan bli frivillig.
  • Er du allerede aktiv frivillig hos oss, og har lyst til å bidra i prosjektet ved å ta i mot nye frivillige? Meld deg gjerne som fadder! Vi vet at det kan være vanskelig å komme inn i en ny gruppe, og det ønsker vi å gjøre noe med. Ved å ha eksisterende frivillige som faddere tror vi at terskelen blir lavere for nye frivillige å bli med.

Bilde av tre logoer, DNT Telemark, Pensjonistforbundet Telemark og Gjensidigestiftelsen

Bli DNT-medlem