DNT-hytter i Tafjordfjella

I Tafjordfjella finner du variert natur med bratte vestlandsfjell i vest og slakere fjell i øst og rent viddepreg i sørøst. Her er det et godt utbygd nettverk av hytter i et vakkert og variert fjellandskap

Reindalseter

Reindalseter er DNT Sunnmøres eneste betjente hytte, og ligger i den vakre Reindalen i Tafjordfjella. Her kan du komme til oppredd seng og nyte deilig hjemmebakt brød til frokost og niste og tre retters middag. Reindalseter ligger i Tafjorden - Reindalen landskapsvernområde.

Kaldhusseter

Den flotte selvbetjente hytta Kaldhusseter ligger i Tafjord, og er ei ny og moderne hytte med 30 senger. Det er bilvei helt frem og hytta er et flott sted å starte turen innover i Tafjordfjella på eller være noen dager og gå dagsturer.

Kaldhusseter utleiehytte

Utleiehytta på Kaldhusseter leies i sin helhet ut til grupper, og da spesielt skoleklasser. Det tilhører et naust nede ved vatnet som har kajakker og kanoer.

Jakobselet

Jakobselet ligger på stølen i Reindalen, kun et par hundre meter fra Reindalseter. Selet er over 100 år gammelt og hørte til den gamle Jakobgarden som no ligger under vann i Zakariasvatnet.

Danskehytta

Danskehytta er DNT Sunnmøres høyest liggende hytte, 1440 meter over havet.

Tjønnebu

Ei lita, koselig hytte med et utall fiskevann i nærheten. Tjønnebu er ubetjent, så hit må man ta med all mat selv. Hytta ligger i Reinheimen nasjonalpark.

Fieldfarehytta

Fieldfarehytta er en tro kopi av krigskvarteret som Kompani Linge- offiserene og turistforeningsmedlemmene Joachim Rønneberg, Birger Strømsheim og Olav Aarsæther bygde våren 1944, og hvor de tilbrakte det siste krigsåret. Hytta er nå en nødbu.

Veltdalshytta

I hjertet av Tafjordfjella, i vill og vakker natur finner du Veltdalshytta. Her er du på grensa mellom det ville vestlandet og det flatere østlandet.

Vakkerstøylen

Vakkerstøylen ligger lunt og trivelig til i bjørkeskogen ved Ulvådalsvatnet. Hytta var opprinnelig boligen til smeden på Verma, bygd på 1850-tallet. Den ble seinere kjøt av Ålesund-Sunnmøre Turistforening og satt opp der den står i dag. Hytta ligger i Reinheimen nasjonalpark.

Pyttbua

Pyttbua ligger høyt og fritt i morenelandskapet under Puttegga og Karitind, på 1180 moh. Hytta har to "avdelinger" og ei sikringsbu og ligger i Reinheimen nasjonalpark.

Se disse flotte turene i Tafjordfjella

Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.
Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bli DNT-medlem