Dugnad på våre hytter

DNT Sunnmøre har mange flotte hytter vi skal ivareta. Du kan melde deg som frivillig til dugnader eller som hyttevert i sommersesongen.

Oppgave: Hyttevert

Alle som har interesse for fjell og friluftsliv, kan bli hyttevert i DNT Sunnmøre. Som hyttevert er det du som er ansvarlig for hytta, og at den er i representativ stand. Hytteverten representerer DNT Sunnmøre, og det er viktig at den som påtar seg denne rollen gir gjestene et godt inntrykk både av seg selv, hytta og foreningen.

Hyttevertsesongen er i månedene juli og august. Hytteverter som binder seg for lengre perioder vil bli prioritert.

Vi har hytteverter på disse hyttene: Danskehytta, Veltdalshytta, Pyttbua, Vakkerstøylen, Patchellhytta og Runde Fyr.

Oppgaver: Hjelpe gjestene til rette og informere om plikter og oppgaver, fordeling av sengeplasser som ikke er bestillbare, vask av fellesrom ved behov, påse at gjester skriver seg inn i besøksprotokollen og betaler for oppholdet, at proviantlageret er ryddig og oversiktlig osv. Nærmere instruks om oppgaver får man tilsendt i god tid før oppholdet.

Vi ser det som en fordel at du har en viss erfaring fra fjellturer på sommerstid og noe kjennskap til selvbetjeningssystemet vårt, men du vil få den nødvendige opplæring. Kjennskap til området hytta ligger i er også en fordel.

Hytteverten får dekt kost og losji for seg selv og en person i tillegg, samt reisekostnader til startsted for turen inn til hytta - etter avtale med administrasjonen. På hyttene får hytteverten m/følge et eget rom til disposisjon. Bortsett fra på Runde fyr har ikke hyttene innlagt strøm, men alle har solcelleanlegg som gir lys.

Digitale kurs: alle hytteverter må ta digitale kurs; ambassadørkurset og "kurs for hyttevakter". Kursene ligger i vårt e-læringsprogram motimate.

Meld deg som hyttevert: Du kan bli hyttevert ved å melde deg som frivillig for DNT Sunnmøre ved å registrere deg i vårt frivilligsystem. Skriv ved registrering hvor du kan tenke deg å være hyttevert. Vi tar så kontakt med deg.

Når du har fått ditt første oppdrag får du ytterligere informasjon og da er det bare å si lykke til og kos deg i fjellet!

Oppgave: Hyttedugnad

Mye av vedlikeholdet av hyttene gjøres av hyttekomiteen. Samtidig gjennomføres det av og til dugnader hvor vi trengere flere mannskaper.

En hyttedugnad kan omfatte beising/maling utvendig og innvendig, lakking av gulv, kitting og lakking av vinduer, opprydding etter byggearbeider, rundvasking osv. De fleste hyttedugnadene foregår i månedsskiftet juni/juli før storinnrykket av fjellturister tar til.

Oppgave: Hyttekomitee

På alle hytter har vi hyttekomiteer som skal ivareta hytta. Disse har ofte vist innsats og engasjement på dugnader over tid.

Generelt

Frivillige får dekket reise og opphold: Det er viktig for oss at du som frivillig ikke har utgifter knyttet til ditt oppdrag hos oss. Derfor dekker vi kost og losji, samt reiseutgifter etter DNT Sunnmøres satser på dine oppdrag.

Registrering av timer: Alle frivillige registrerer antallet timer de har brukt og rapporterer til administrasjonen ved årsslutt. Det er viktig at alle timer registreres, slik at vi kan synliggjøre mengden frivillig arbeid som gjøres i foreningen.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.