Tilbake til Aktuelt

Besøk Reindalseter i sommer!

Hva med å besøke Reindalseter med familien i sommer? Det tar ca 3-3,5t å gå inn til hytta med barn. Her er aktiviteter, god mat og flotte turmuligheter. Besøket vil garantert være et sommerminne barna vil huske lenge.

Publisert: 04. juli 2024
Foto:

Reindalseter turisthytte er meget godt tilrettelagt for barnefamilier. Noen vil hevde at det er et ferieparadis for barnefamilier. I denne dalen finner man morsomme opplevelser i nydelig norsk natur. Her er det bare fantasien som setter grenser for hvilke minner dere vil skape sammen. Her er det noe for store og små, og mange eventyr venter. Særlig populært er det å fiske i Langevatnet, og på Reindalseter låner vi ut båter og redningsvester. Mange kommer tilbake med ørret de har fisket på stang! Husk at i Norge kan alle under 16 år fiske gratis i Norge. Fiskekort til de over 16 fås kjøpt i resepsjonene eller på inatur.no.

For dem som liker spill og lek, finnes det badminton, dart, hesteskokasting og kubb. På varme sommerdager er fossen ved Kokkedammen det perfekte stedet for et avkjølende bad.

Ellers er Reindalen full av kilder til fri fantasi. Forvridde gamle trestammer kan være troll, og under jordhauger bor det kanskje tusser? I alle fall bor det dyr som mus, lemen og røyskatt der! I bekkene kan man prøve ut hjemmelagde barkebåter, men pass på at de ikke plutselig forsvinner med bekken under jorda. En fascinerende opplevelse er det også å se de magiske Jettegrytene, som har blitt formet av naturen gjennom tusenvis av år. Kan de ha blitt til magiske ritualer av folk som bodde her for veldig lenge siden? Barn og voksne vil også synes det er spennende å se på de gamle sagene som ble brukt av folk i gamle dager, og ikke minst den over 1000 år gamle gamlefurua som dessverre veltet for noen år siden.

Veien opp til Reindalseter byr på vill og vakker natur. Det begynner med en steinete sti der man kan hoppe fra stein til stein før man kommer inn i "jungelen" med trær som lager en slags tunnel man går inn i. Så blir det litt brattere, der de små beina kanskje går raskere og lettere enn de store? Dere kan spise matpakka ved den frådende Reindalsfossen, eller ta et stopp for litt spabehandling ved bekken som sildrer over stien litt lengre oppe. Forsøk gjerne fiskelykken i Sildevannet ved siden av stien også! Turen opp tar rundt 2 timer, men med så mye å gjøre underveis kan man ta hele dagen til hjelp.

Når dere trenger en pause etter en innholdsrik dag på Reindalseter, kan dere finne roen i naustet som er gjort om til et lite bibliotek. Her kan dere lese bøker og slappe av, mens dere ser ut over vannet. Noen dager ligger tåka tett og mystisk ned i vannkanten, mens andre dager er det gyllent solnedgangslys over fjellet.

I Reindal er det vanskelig å få mobildekning, og det er det mange som setter pris på! Det gjør at voksne og barn får masse tid til å engasjere seg i det de holder på med eller snakker om, skaper gode minner sammen og får en pause fra plingingen i telefonen. Det blir heller ikke noe mas fra barna om å spille eller se på skjerm. Her kan man heller bruke det rike utvalget av brettspill og klosser som vi har i peisestua. Vi ser at barna etterhvert blir oppslukt i det de holder på med, og gjørd et barn er best på: å leike.

Reindalseter er kort og godt et ideelt sted for dere som vil tilbringe tid sammen i naturen for å utforske, leke og lære. Pakk sekken og kom til Reindalseter!

Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.
Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bli DNT-medlem