Unge naturtalenter

Unge Naturtalenter er et utviklingsprogram i friluftsliv der ungdommer 16 til 19 år får muligheten til å delta i et årslangt program hvor de får erfaring med ulike typer friluftsliv og turlederrollen. Gjennom 9 -11 temabaserte helge- og kveldssamlinger får deltakere variert kunnskap og kompetanse innen natur og friluftsliv. DNT Sunnmøre kommer til å starte Unge Naturtalenter høsten 2024. Søknadsfristen er torsdag 29.august. Interessert?

Publisert: 14. desember 2023
Artikkel

DNT Sunnmøre søker ungdom fra hele Sunnmøre til storsatsningen Unge Naturtalenter. Dette er en gavepakke til deg som er interessert i friluftsliv, og har lyst til å lære mer - samtidig som du får med deg spennende opplevelser og venner for livet underveis i prosessen.

Det er gratis å delta på Unge Naturtalenter, og vi tilrettelegger for utlån av friluftslivutstyr.

Deltakerne vil få ferskingkurs i friluftsliv, kajakkurs, turlederkus, skredkurs og klatrekurs og mye mer! Underveis vil du være innom temaer som turledelse, orientering, førstehjelp, artskunnskap, matlaging ute, lage turutstyr og mye mer. Alt dette skal bidra til at du blir en stødig turleder med kunnskap og erfaring til å ta vare på deg selv ute på tur, og overskudd til å ta vare på deltakerne du senere skal lede på tur.

Hva får du av å delta i Unge Naturtalenter?

- En rekke flotte naturopplevelser og et hav av friluftsferdigheter
- Et solid innblikk i allsidig friluftsliv
- Selvstendighet og trygghet i norsk natur
- Personlig vekst og lederegenskaper
- En hel haug med kurssertifiseringer fra DNT og andre organisasjoner
- Nye venner fra hele regionen

Krav til deg som søker

• 16- 19 år, bosatt på Sunnmøre
  • Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig, vi ser etter motivasjon fremfor erfaring
  • Må delta på minst 80 % av samlingene
  • Har ønske om å engasjere deg i å skape ungdomsaktivitet i DNT Sunnmøre
  • Arbeide 5 dager sommeren 2025 med aktivitet for barn og unge

Søknadsinformasjon
Søknadsfristen er torsdag 29.august. Søknaden består av et motivasjonsbrev.

For å søke fyller man ut motivasjonsbrev og sender til oss innen fristen. Deler av søknaden kan man velge å lage film istedet for å skrive.

Vi håper på mange forskjellige søknader, og ønsker å sette sammen en gruppe med mange ulike egenskaper.

Motivasjonsbrevet

Søknader sendes til kristine.bergseth@dnt.no.

De som dessverre ikke får plass på programmet, får tilbud om å være med på gratis grunnleggende turlederkurs senere. Da får man god kjennskap til DNT ung gruppene, og man blir da godt rustet til evt å søke unge naturtalenter til neste år.

Digitale informasjonsmøte om Unge naturtalenter
Vi arrangerer digitale informasjonsmøter hvor vi vil informere om Unge naturtalenter, om programmet, hva vi ser etter og tips til søknadsskrivingen. Meld deg på ved å klikke på lenkene under;

Oppstart av programmet:
De som kommer igjennom nåløyet og blir plukket ut til unge naturtalenter, er da klare for turer, kurs, samlinger og all den moroa som programmet har å by på!

Vi arrangerer informasjonsdag med foresatte tirsdag 10.september. Her vil vi gi informasjon om Unge Naturtalenter, programmet, litt om utstyr og forventninger vi har til deltakerne.

Helgen 27-29. september gjennomfører vi oppstartshelg. Denne helgen blir vi kjent, men vi går også igjennom DNT sitt ferskingkurs. På ferskingkurset lærer man om basisferdigheter i friluftsliv, som bål, orientering, bekledning, pakking, allemannsretten etc. Hold av helgen med en gang du søker.

Spørsmål
Ta kontakt med Kristine Bergseth på mail; kristine.bergseth@dnt.no.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.