Glade turbarn foran hytte på fjellet

Bli med å starte Turboklubber på Sunnmøre

Turboklubbene er små fritidsklubber i nærmiljøet med fokus på enkelt friluftsliv. Målet er å lære barn enkelt og naturvennlig friluftsliv ved å være ute sammen, leke, oppleve, undre, utforske og lære om naturen. I tillegg er det viktig å gi god plass til den frie leken! Turboklubb er en satsning framover for å øke antallet barn engasjert i DNT. Vi er igang med noen turboklubber men håper vi kan start Turboklubber enda flere steder på Sunnmøre i 2024/2025.

Turboklubben er en del av tilbudet til Barnas Turlag. Turboklubb er en klubb for barn som er ivrige på å leke og oppdage naturen, men også for dem som vil bli bedre kjent med naturen og hva man kan finne på i nærområdet.

Målet med Turboklubbene er å lære barn enkelt og naturvennlig friluftsliv ved å være ute sammen, leke, oppleve, undre, utforske og lære om naturen. Aktiviteter man er innom kan være friluftslek, livredning, skilek, aking, kart og kompass, spikke, lage bål, lage mat ute og oppdage fine turområder. I tillegg er vi opptatt av å gi barna god plass til den frie leken!

Turboklubben møtes annenhver uke og er for barn fra 5-12 år. Alle barn må ha med en foresatt, som selv er ansvarlig for sitt/sine barn. Man melder seg på for ett halvår om gangen.

Turboklubben er gratis, men det er krav om medlemskap i Barnas Turlag. Meld inn barnet her - det koster kun 145,- pr. kalenderår.

Her kan du se alle Turboklubbene våre

• Turboklubben i Volda
  • Turboklubb Solavågen

Vil du være med å starte Turboklubb?
Mangler det Turboklubb i ditt nærområde? Er du en som liker å være mye ute sammen med barna, og trives med bålkos i nærnaturen? Da er akkurat du den vi ser etter! For å starte Turboklubber trenger vi nemlig engasjerte, aktive, frivillige som kan tenke seg å bidra.

Som frivilllig i Turbokubbene får du:

• En sosial aktivitet i hverdagen med barn og voksne i eget nærmiljø
  • Gratis førstehjelpskurs, aktivitetslederkurs og opplæring
  • Dekning av kostnader til utstyr og materiell du trenger til turene og aktivitetene
  • Frivilliggoder i DNT Sunnmøre

Aktivitetene i Turboklubbene kan være helt lavterskel og det enkle fungerer ofte best. Et bål, frilek og medbrakt kveldsmat er ofte alt man trenger for å ha en fin utestund sammen. Andre ganger er det fint å ha et tema for aktiviteten, gjerne knyttet til sesong eller årstid. I denne artikkelen kan få mange gode tips til aktiviteter til Turboklubben. DNT Stavanger har også mange forslag til aktiviteter på sin webside.

Om du ønsker å starte opp en turboklubb kan du kontakte aktivitetsansvarlig i DNT Sunnmøre på e-post lasse.hoel@dnt.no, eller telefon 45885401. Vi hjelper deg med markedsføring, utstyr til Turboklubben, inspirasjon til aktiviteter, tema og innhold, og jakten på andre frivillige og deltakere.

Ta kontakt for å melde din interesse!

Hva er Turbo?
Lurer du på hvordan en kveld med Turboklubb kan se ut?

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.