Barn med Turbo-bamse på en stein

Om Barnas Turlag i DNT Sunnmøre

Barnas Turlag er et tilbud til familier med barn opp til 12 år. Vi har noen lokale Barnas Turlag og Turboklubber på Sunnmøre, men mangler det der akkurat du bor, hjelper vi gjerne til med å starte opp flere! Barnas Turlag tilbyr spennende turer på barnas premisser!

Publisert: 08. januar 2024
Artikkel

Mange av turene med Barnas Turlag er åpne, og har hverken påmelding eller deltakeravgift. Vi prøver ofte å legge til rette for en fleksibel start, da vi vet det kan være vanskelig å komme frem til startpunkt til rett tid når smårollingene skal med på tur. På turer med Barnas Turlag har foreldre eller foresatte alltid ansvar for egne barn.

Man må ikke være medlem for å delta på turene/arrangementene, men medlemskontingenten i Barnas Turlag går direkte til aktivitet for Barnas Turlag. Det lønner seg derfor å være medlem. Det gir økte midler til å drive aktivitet i ditt nærmiljø! På turer som det koster noe å være med på, vil prisen være lavere for medlemmer.

Barnas turkort
Alle barn kan hente turkort hos DNT Sunnmøre som man bruker til å fylle ut hvilke turer man har deltatt på. Alle barn som deltar på 5 turer med Barnas Turlag og har fylt det ut i sitt turkort kan få premie fra turlederne eller hos DNT Sunnmøre.

Passer turen for vår familie?
Barnas Turlag arrangerer mange ulike turer for barnefamilier, både korte turer i nærmiljøet og lengre turer til turmål på fjellet eller ved kysten. Noen av turene er åpne for alle, mens andre turer er for en bestemt aldersgruppe som vi angir med fra-til (år). På disse turene er det ikke anledning til å ha med barn/søsken som er yngre eller eldre enn den oppgitte alderen.
Dette gjør vi for å gi turdeltakerne en best mulig turopplevelse. Turens innhold og krav til ferdighetsnivå er tilpasset den aktuelle målgruppa, og det forventes at alle kan gjennomføre de aktivitetene som er planlagt på en ok måte. Slik kan vi lage et godt, skreddersydd program med aktiviteter som treffer barna som deltar og som legger grunnlag for en god gruppedynamikk og opplevelse av å bli godt ivaretatt for alle.

Barnevennlige hytter

DNT Sunnmøre .

• Toralfbuda i Ulstein ligger rett ved havet. Dette er ei flott og ny sjøbu med bilvei helt frem.
  • Velleseter i Sykkylven ligger ca 2 km på bratt anleggsvei fra parkeringsplass.
  • Kolåstindhytta i Ørsta ligger ved bilvei.
  • Kaldhusseter i Tafjord er en ypperlig base for aktivitet på sommerhalvåret. Bilvei helt frem.
  • Reindalseter i Tafjord er DNT Sunnmøres storstue og eneste betjente hytte, og her arrangerer vi familiecamp hver sommer. Ca 7 km fra parkeringsplass ved Zakariasvatnet.
  • Vakkerstøylen i Tafjordfjella ligger ca 9 km fra parkeringsplass, på god sti med liten stigning.

Trillegruppe - Ålesund
Velkommen med på trille- eller bæretur! Turene går på trille- eller bærevennlige turveier og stier, og varierer etter turleders ønske. Les egen artikkel om trillegruppene våre.

Noe du lurer på? Spørsmål om turer? Ønsker du å være turleder?
Kontakt DNT Sunnmøre på tlf. 70 12 58 04 eller send epost: dnt.sunnmore@dnt.no.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.