Til Aktuelt

Påske i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark

Påsken er like rundt hjørnet, og det er ikke for sent å planlegge hytteturen!

Hytte i vinterfjellet
Blakkådalshytta mars 2024. Foto: Kristian Hovd

Blakkådalshytta

Velkommen til majestetiske Blakkådalen. Dalen er lite besøkt, og er noe for seg selv. Her kan man ofte være alene i villmarka, og på godværsdager har man fantastisk utsikt mot både bre og fjellandskap. Turen inn hit er også vinterstid noe strevsom, men gevinsten er stor: Åpent og nydelig turterreng som du ikke trenger å dele med så mange. Turen passer best med fjellski eller lettere randoneutstyr. Man kan gå inn Røvassdalen og over Røvassvatnan og ryggen og så rett ned på hytta, eller om Blakkåga har god is kan man gå elveisen opp til Statskog sin "Skogstua" før man drar opp ryggen og inn til hytta. Vil du ha deltajerte rutebeskrivelser inn til hytta er det best å ta kontakt med oss. Husk også å sjekke skredvarslet for region Svartisen.

Bestill overnatting på Blakkådalshytta her.

Snødekte fjell

Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark, en flott vinterdag i mars 2024. Foto: Kristian Hovd

Bolnastua

Bolnastua ligger like ved E6 sør for Saltfjellet, og er et fint utgangspunkt for små og store skiturer i området. For eksempel innover mot Raudfjelldalskoia som er en nødbu/dagsturhytte i nasjonalparken. Skal du inn i fjellet på den siden av jernbanen, husk å benytt deg av kulverten som er bygget under sporet. Terrenget innover er lettgått med lite stigning.

Hytta er også et ypperlig utgangspunkt for turer med alpint skiutstyr i Dunderlandsdalen, som har mange fine topper og muligheter for skogskjøring om snøforholdene er gode.

På grunn av nærhet til vei og innlagt strøm er dette også et bra alternativ for kortreist hyttepåske for barnefamilien som vil utforske hyttelivet og ikke nødvendigvis skal forflytte seg så langt hver dag.

Bestill overnatting på Bolnastua her.

Krukkistua

Hytte i vinterfjellet
Krukkistua. Foto: Cato Dåbakk.

Den gamle hytta på Krukkistua er en av de originale telegrafstuene fra arbeidet med Telegraflinja over Saltfjellet. I dag er den en av to som fortsatt står. Hytta ligger idyllisk til på Krukkimyrene, og er en del av både Nordlandsruta og Telegrafruta. Skituren kan du ta fra Bolna, Storvoll eller Semska. Krukki ligger kun fem kilometer fra Saltfjellstua.

Bestill overnatting på Krukkistua her.

Saltfjellstua

Hytte på fjellet
Saltfjellstua. Foto: Marianne Dønnessen.

Saltfjellstua ligger midt i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark én km sør for Søre Bjøllåvatnet. Fra Saltfjellstua er det mange fine turmuligheter.

Bestill overnatting på Saltfjellstua her.

Ønsker du en kortere tur?

Reinfjellhytta er vårt nyeste hyttetilskudd, og ligger nært både vei og by. Den er stort sett opptatt hele påsken, men Sauvasshytta er et godt alternativ. Den ligger en mils skitur fra Umbukta ved E12 like før grensen til Sverige i lettgått og naturskjønt terreng. Ved Sauvasshytta kan du ta skiturer opp på Sauaskla (bildet under), Melkfjellet eller Saufjellet. Kvitsteindalstunet er også et godt valg. Du kan gå den via Sauvasshytta eller rett på fra Grønnfjelldalen eller fra Mjölckbäcken/Kåtaviken som er en populær vinterrute. Eksempler på dagsturer på ski fra Kvitsteindalstunet er Kvepsendalskoia, Kufjellet og Junkeren.

Hytte i vinterlandskap
Arkivbilde fra Sauvasshytta. En mer snørik vinter enn vinteren 23/24. Foto: Roger Kristensen

Bestille eller drop-in?

Alle våre sengeplasser er tilgjengelig for forhåndsbestilling. Men du kan fortsatt besøke hyttene våre uten å forhåndsbestille, da det som regel er god plass. Da betaler du får oppholdet med appen DNT Hyttebetaling.

Flere påskehytter på Saltfjellet

Da gjenstår det å ønske dere god tur, og god påske!