Til Nyheter

Fjellbanken sponser grønn energi på Glitterheim

Det er svært gledelig at vi har fått til en fornyelse av vår samarbeidsavtale med Fjellbanken. Fra 2020 til 2022 var vi i et samarbeid, der banken bidro ved bygging av ny spisesal på Sota Sæter i Breheimen.

Publisert: 01. mars 2023
Kristin Nygård Lonbakken fra Fjellbanken på besøk på Glitterheim.
Bestyrerne Tone og Knut Vole sammen med Kristin Nygård Lonbakken fra Fjellbanken. Foto: Linn Holstad Hines

At vi nå også får bidrag til grønn energi på Glitterheim er utrolig bra! Vi har som mål å bygge den nye energiløsningen i 2024. I år skal vi planlegge i tillegg til å forsøke å skaffe resten av finansieringen. Dette forteller eiendomssjef Jan Erik Reiten i DNT Oslo og Omegn, som er den DNT-medlemsforeningen som eier Glitterheim.

Glitterheim har i dag et dieselaggregat som kjøres på morgen og ettermiddag/kveld. Totalt brukes det ca 15 000 liter diesel hvert år. Målet for DNT er å bytte ut all fossil energi på hyttene innen 2030. Dette er et viktig punkt i DNTs bærekraftsstrategi.

For oss bestyrere vil det bli et nytt liv å kunne drive hytta med sol-energi. Både vi og klimaet er glade for å slippe kostnaden som dieselen påfører.
Knut og Tone, bestyrere på Glitterheim

Pr i dag har 10 av de betjente DNT-hyttene i Jotunheimen, Rondane og Hardangervidda strømproduksjon fra aggregat som går på diesel. Vi jobber nå hardt for å få til energi-prosjekter på hver av disse hyttene.

Glitterheim ligger vakkert til ved foten av Glittertind, midt i fjellparadiset i Jotunheimen nasjonalpark. Å skifte til grønn energi her inne har vært et mål i flere år. Vi har gjort beregninger som viser at et solcelle-anlegg vil kunne kutte 80% av diesel-forbruket. Sol kombinert med en pelletsovn vil gi oss tilnærmet 100% fornybar energi her på Glitterheim. Men slike prosjekter er kostbare, og vi her helt avhengige av bidrag til finansieringen avslutter Reiten.

Grønn energi til Glitterheim og gunstig boliglånsrente til DNT-medlemmer

- Samarbeidsavtalen med DNT Oslo og Omegn er en strategisk viktig avtale for SpareBank 1 Lom og Skjåk Fjellbanken, og vi setter stor pris på at vi viderefører avtalen fra 2020 i tre nye år, sier Adm. Banksjef Unni Strand. Gjennom dette vil vi kunne bidra til en viktig ombygging og tilrettelegging til grønn energi på Glitterheim, noe som også henger godt sammen med vårt fokus på bærekraft og miljø.

I samarbeid med DNT Oslo og Omegn vil vi i Fjellbanken også invitere til medlemskvelder og medlemsturer, hvor vi løfter fram de flotte turområdene i bankens hjemmeområder i Nord-Gudbrandsdalen, Rondane, Jotunheimen og Breheimen.

Fjellbanken har kontor i Bjørvika i Oslo med dyktige rådgivere og vi ønsker oss flere kunder fra Oslo-området. Som en del av avtalen tilbyr vi en gunstig boliglånsrente til DNT-medlemmer. ​​​​​​​
Unni Strand, adm. banksjef i Sparebank 1 Lom og Skjåk – Fjellbanken.

Les mer om Fjellbanken sitt tilbud til DNT medlemmer.

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka