Hvor kan jeg som frivillig finne den informasjonen jeg trenger?
DNT Oslo og Omegn er en stor forening med over 2200 registrerte frivillige som er aktive i utallige dugnads- og aktivitetsmiljøer, samt 15 Turlag i områdene rundt Oslo og Akershus. Hvordan vi kommuniserer med våre frivillige kan derfor være forskjellig fra frivilligmiljø, turlag, og ansatte i Storgata 3. I denne artikkelen vil vi derfor presentere en liten oversikt over hvordan du som frivillig kan få den informasjonen du trenger
For deg som er frivillig i DNT Oslo og Omegn
Informasjonen du trenger for å utføre dine oppgaver som frivillig finner du i frivilligsystemet. For at du skal se denne informasjonen, er det viktig at du er registrert i riktige grupper. Du finner hvilke grupper du er registrert i under "Min profil".
Om du for eksempel er turleder for Barnas Turlag eller er med i et hyttetilsyn vil du finne informasjon for dine oppgaver som frivillig når du er registrert i riktig gruppe.
Om du mener det er noe informasjon som mangler her, eller om du trenger tilgang til en gruppe for å få den informasjonen du trenger send oss gjerne en henvendelse på frivillig.oslo@dnt.no
Hva finner jeg av informasjon i frivilligsystemet?
Frivilligsystemet er den viktigste plattformen for deg som er frivillig i DNT. Alle som er frivillige i DNT Oslo og Omegn skal være registrert i vårt frivilligsystem.
Her vil du få tilgang til:
- Refusjonskjemaer og informasjon om hvordan du fører bilag
- Oversikt over ordninger og forsikringer for frivillige og hvordan du benytter deg av disse
- Kommunikasjon fra ditt frivilligmiljø (under informasjon)
- Mulighet til å melde deg på kommende oppdrag (under oppdrag) og arrangementer (under invitasjoner) for deg som er frivillig
- Du vil også kunne få kommunikasjon sendt via epost som kun sendes til de som er registrert i systemet. Blant annet invitasjon til frivilligdager, kom deg ut dager og sosiale arrangementer blir kommunisert gjennom frivilligystemet.
- Under «min profil» vil du også få muligheten til å søke på andre oppgaver utenfor ditt miljø.
Hva finner jeg på infonett og foreningsnett?
Infonett og foreningsnett er noe vi kaller for et intranett: et nettsted for internkommunikasjon for frivillige, tillitsvalgte og ansatte i foreningen. Her vil du finne mye informasjon og oversikt over hvordan vi jobber internt i foreningen. For deg som frivillig er det ikke avgjørende at du har tilgang til infonett og foreningsnett, men du er velkommen til å få det om dette er noe du ønsker.
For frivillige i turlag
For tillitsvalgte:
Alle tillitsvalgte i DNT Oslo og Omegns turlag vil få tilbud om en egen DNT-epost, tilgang til Teams som er vår kommunikasjonskanal internt, og våre intranett (nettsted for internkommunikasjon) Infonett og Foreningsnett. Her vil dere finne informasjon om hva som rører seg i foreningen. Det er også en designert kontaktperson for tillitsvalgte i avdeling for frivillighet og organisasjon som vil bistå de tillitsvalgte med driften av turlagene.
For deg som er frivillig i et turlag
De fleste turlag har en mer direkte form for kontakt med sine frivillige, ofte gjenom facebookgrupper, gruppesamtaler, epost og liknende. Likevel er det informasjon du vil finne i frivilligsystemet som kan være mer relevant til din rolle. Er du for eksempel med i en rutegruppe, et hyttetilstyn, Barnas Turlag, eller nærturleder vil det være relevant informasjon til din rolle i frivilligsystemet.
Her ser du en oversikt over turlagene i DNT Oslo og Omegn:
Frivilligsystemet (Mobilise)
Frivilligsystemet er hovedplattformen der alle frivillige i DNT skal være registrert og fungerer som et register over alle frivillige i DNT Oslo og Omegn. Her vil du finne invitasjoner til sosiale arrangementer og møteplasser, nødvendige kurs, og ikke minst muligheten til å melde deg på oppdrag der det er relevant. Lenken fungerer både for deg som er registrert eller som ønsker å registrere deg.