En turgåer som navigerer seg frem i marka ved hjelp av kartet.

Lær deg kart og kompass i løpet av en kveld i Oslo

Når du skal på tur i fjellet er det helt nødvendig at du kan kart og kompass. For din egen sikkerhets skyld. Men turen blir også mye mer interessant og lærerik når du kan følge med i terrenget og på kartet og se hva toppene du passerer heter, hvor høye de er, osv. Skal du bare en liten tur i skogen, er det også både lurt og morsomt å følge med på kartet; det gir en trygghet å vite hvor på kartet du er og det er fint å vite hvor du skal gå videre.  Les om kursinnhold og se neste kursdatoer lenger ned i artikkelen.

Publisert: 12. oktober 2023
DNTs tilbud

Nybegynnerkurs i kart og kompass

Våre 3-timers nybegynnerkurs i bruk av kart og kompass er populære. På disse kursene blir det gitt en grundig gjennomgang i å lese kart, samt å ta ut en kompasskurs. Videre tar kurset for seg mer praktisk bruk av kart og kompass. Siste del av kurset omhandler mer avanserte tema som UTM-koordinater, misvisning og krysspeiling. I tillegg til at instruktøren forklarer, holdes flere praktiske oppgaver i klasserommet.

Priser 2024

Kr. 390,- for medlemmer i DNT
Kr. 490,- for de som ikke er medlemmer.

Utendørs kart- og kompasskurs

Har du vært en del på tur og har basisferdigheter i bruk av kart og kompass? fra og med 1. mai starter vi opp med utendørs kart- og kompasskurs!

Utendørskurset tar utgangspunkt i at man kan de grunnleggende tingene, som målestokk, ekvidistanse, kartfarger og å ta ut kompasskurs - altså tilsvarende innholdet på nybegynnerkurset.

Kurset er praktisk lagt opp som en tur på kryss og tvers i Nordmarka i området mellom Maridalen, Sognsvann og Ullevålseter. Vi øver på og videreutvikler ferdigheter lært på innekurset, som f.eks. å ta ut og følge kompasskurs, lese terrenget, bedømme avstander, benytte oppfang etc. Samt en del ekstra tips og triks for god orientering. Vi går i hovedsak på sti.

Priser 2024

• Kr. 590,- for medlemmer i DNT
  • Kr. 790,- for de som ikke er medlemmer.

Hvor arrangeres kurset?

Det er stor pågang på kart- og kompasskursene, så ikke vent for lenge med å melde deg på! Kursene arrangeres i Bystua hos Friluftshuset, som ligger nesten helt ute ved Sjøbadet på Sørenga, omtrent ti minutters gange fra Oslo S.

Åpent for alle

Kart- og kompasskursene er for nybegynnere og er åpne for alle. Du trenger trenger altså ikke å ha forkunnskaper om kart og kompass for å være med på nybegynnerkurset.

Nybegynnerkursene arrangeres innendørs på kveldstid, over tre timer og i løpet av kvelden får du en god innføring i bruk av kart og kompass.

Utendørs kart- og kompasskurs avholdes fra Hammeren i Maridalen både på og utenfor sti i Nordmarka, og krever at du har tilsvarende kunnskap som etter fullført nybegynnerkurs.

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka