Mann sittende på en tømmerbenk, og en hvit hund liggende ved siden av, med utsikt utover skogen

Turkart i Indre Østfold regionen

Våre turkart i Indre Østfold regionen fås kjøpt blant annet ved henvendelse til vårt kontor i Askim. Flere lokale sportsforretninger og bokhandlere selger også kartene. I tillegg har flere kommuner egne turkart som de selger/deler ut.

Turkartene Fjella, Nordskogen-Oppskott, Eidsberg vest og Slitu med omegn
Våre turkart i Indre Østfold regionen. Foto: Elisabeth Høisveen, DNT Indre Østfold

Fjella

Målestokk 1:30 000
Utgitt av Flaggtreff, Marker O-lag, Skaukameratene og DNT Indre Østfold

Fjella er et sammenhengende skogsområde som strekker seg gjennom kommunene Marker (Vestfjella), Indre Østfold (Trømborgfjella) og Rakkestad (Rakkestadfjella). Fjella har variert terreng, små og store fiskevann, myrer og et rikt dyre- og fugleliv. Her finner du flere mil med tilrettelagte, blåmerkede stier. Det er også her du finner to av DNT Indre Østfold sine gapahuker, Store Tjæra og Vardebu, samt to av våre ubetjente hytter Arnbjørnrud og Frøne.

Fjella er også et eldorado for skientusiaster når det er snø vinterstid. I Rakkestad delen, er det DNT Indre Østfold som rydder skiløyper og står for løypekjøring.

Nordskogen-Oppskott

Målestokk 1:20 000
Utgitt av DNT Indre Østfold

Nordskogen-Oppskott er et fantastisk område, som inneholder mange vakre vann, variert natur og interessante kulturminner. Turområdet ligger like nord for det mer kjente Fjella, i kommunene Indre-Østfold, Marker og Aurskog-Høland. Med gode innfallsporter fra Hærland, Havnås og Ydersbotn.

Eidsberg vest (Sameia–Glomma)

Målestokk 1:20 000
Utgitt av DNT Indre Østfold

I Eidsberg vest finner du Sameia – et utmarks- og nærturområde sør for Mysen. Fra alle kanter stiger området opp mot et småkuppert grunnfjellsområde, med fine innfallsporter fra Mysen, Trømborg og Eidsberg. Men også Glommas strender har fine friluftsområder. Den merkede Ingaleden slynger seg gjennom kulturlandskapet i Eidsberg vest. Du finner også merkede pilegrimsleder fra Heen og Mariakilden til Eidsberg kirke i dette området.

Slitu med omegn

Målestokk 1:15 000
Utgitt av DNT Indre Østfold

I Slitu med omegn finner du Rudsmosen («Måsan») – et flatt område på 345 dekar, hvor 250 dekar er myr. Her var det torvuttak fra 1904–1967, hvor det totalt ble tatt ut ca. 30 000 kubikkmeter med torv. I dag er det et populært turområde med fine stier, rasteplasser og med infotavler hvor man kan lese mer om tiden med torvuttak. Ved vintre med nok snø, er det fine skiløyper i området. Monaryggen – et majestetisk monument fra istiden – er også verdt et besøk. Åsryggen er ca. 3 km lang, med en mektig grusavsetning, og har en unik utsikt over Eidsbergdalen med Glomma i det fjerne. Sletnerrunden er også verdt å nevne, en rundtur som går gjennom Sletner naturreservat – et område preget av dype raviner med stor, gammel granskog.

Vi anbefaler:

UT.no for konkrete turforslag i regionen vår. På UT finner du også informasjon om bl.a. utfartssteder og fine turmål.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold