Møt de frivillige i DNT Indre Østfold – Elisabeth Haugen

Elisabeth Haugen (43) startet som frivillig i DNT fordi hun trives i skog og mark og hadde lyst til å bli kjent på nye steder. Hennes favorittsted er ved Trestikkeltjern i Spydeberg.

Dame med langt rødt hår, briller og rød, rutete skjorte tar selfie i en stue.

Elisabeth Haugen (43 år)

Bosted: Mysen
Rolle som frivillig: Nærturleder og styremedlem

Hvorfor er du frivillig i DNT Indre Østfold?

Jeg startet som frivillig i DNT fordi jeg trives i skog og mark og jeg hadde lyst til å bli kjent på nye steder. Jeg startet med å være med på nærturer der jeg bodde tidligere. Videre ønsket jeg også å bidra til å få med flere på tur og da gjerne overnattingsturer med hengekøye. Det er nok mange som ønsker å prøve det, men er usikker på utstyr, vil ikke alene osv. Og da er det kanskje lettere å komme over den «dørstokkmila» når noen arrangerer det i nærmiljøet. OG ikke minst for det sosiale. Bli kjent med nye mennesker.

Hva er din favorittur i Indre Østfold regionen?

Mitt favorittsted er ved Trestikkeltjern i Spydeberg. Men også Skimtefjell i Spydeberg er en god nummer to. Etter at jeg flyttet til Mysen har jeg jo også oppdaget noen perler i Trømborgfjella, men også Nordskogen i Hærland er ganske flott.

Turtips (tips til utstyr, mat på tur eller matlaging på tur og annet)

Jeg er nok litt for «glamping» når det gjelder hengekøyeturer og har nok med litt mer ting enn det som trengs. Men det er for kosens del og går man ikke så langt, så er ikke det noe problem å ta med litt ekstra. Men man trenger selvfølgelig ikke ha med så mye. Det er opp til hver enkelt.

Jeg er ofte ute på hengekøyetur og syns det ikke var så godt å sove i den tradisjonelle «bananhengekøya». Så etter tips fra en god kollega gikk jeg til innkjøp av en Haventent. Den er helt fantastisk å sove i, lett og sette opp og ta ned igjen. Og skal du sove ute og du er redd for å fryse, anbefaler jeg å ta med en varmeflaske som du fyller med varmt vann og legger i bunn av soveposen. Da holder du varmen gjennom natten.

Anbefaler også alle å laste ned UT-appen. Som nyinnflytter i Mysen har jeg brukt den mye til å finne nye turmål.

Møt flere av våre frivillige.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold