Person i kajakk på skogsvann

DNTs digitale friluftskurs

Ja, vi er helt enig i at friluftsliv gjøres best utendørs! Likevel har vi laget noen digitale friluftskurs du kan ta for en fin, trygg og spennende friluftsopplevelse.

Hva skal jeg ha på meg på tur? Og hva bør jeg putte i sekken? Her har vi samlet en del tips, samt gir en innføring i viktige prinsipper for bekledning og pakking. Disse digitale friluftskursene er kan du ta når du vil.

Bilder til digitalt ferskingkurs

Turplanlegging

Planlegging er halve turen! Bruker du tid på dette, får du bedre tid til å nyte turen når du først er ute. Det blir tryggere også! Turplanlegging er første modul.

Bekledning og tursekken ​​​​​​​

Hva skal jeg ha på meg på tur? Og hva bør jeg putte i sekken? Her har vi samlet en del tips, samt gir en innføring i viktige prinsipper for bekledning og pakking. Lær mer om bekledning og tursekk.

Kart og kompass ​​​​​​​

Et kurs for deg som ønsker å lære hvordan du navigerer med kart og kompass. Vi går gjennom prinsippene, men også praktiske tips og trening. Lær mer om kart og kompass.

Sov ute

Har du lyst til å prøve å sove ute for første gang? I dette kurset får du en gjennomgang av det du trenger å vite for en overnatting i telt eller hengekøye. Lær mer om å sove ute.

Spis ute

Kurset for deg om vil lage middagen ute, og som trenger inspirasjon til hva du kan lage. Kurset går også gjennom ulike kokeapparater og utstyr. Lær mer om hva og hvordan du spiser ute på tur.

Et mer sporløst friluftsliv

Rød t og sti. Tegning.

Friluftsliv blir stadig mer populært og flere tar steget ut for å oppleve naturen både på dagstur og overnatting i telt eller hengekøye. Allemannsretten sier at vi kan oppholde oss i utmarka, mer eller mindre fritt. Men hva er egentlig allemannsretten? Kan man bade fra private brygger? Hvordan er bålreglene og hva kan man faktisk kaste i naturen? For ikke å snakke om hvordan skal man egentlig gå på do utendørs?

Ta kurset i sporløs ferdsel.

Et lavterskel vinterfriluftsliv

Dame i telt, vinter.

Du forbinder kanskje vinter med frysing, kaving i snø, bakglatte ski og klissvåte votter?Ikke vær redd for å dra på tur om vinteren!

Vinterfriluftslivet kan by på store naturopplevelser både på høyfjellet og i nærmarka så lengre du er godt forberedt.

Her er et kurs om planlegging og sikkerhet på vintertur.

Flere vinterkurs

Bekledning og utstyr på vinteren

Det er mange tips, triks og gode råd for hvordan en holder seg både tørr og varm. Her kan du lære om nødvendig utstyr og bekledning for turer ute om vinteren.

Bål og mat på vintertur

Den eneste måten å bli god til å lage bål på, er å øve! Her lærer vi deg hvordan. Du får også kunnskap om ulike brennere, og forslag til mat på vintertur. Lær mer om bål og mat på vintertur.

Sov (godt) ute om vinteren ​​​​​​​

Dette kurset tar for seg valg og rigging av leirplass, telting på vinteren, sikkerhet og gode tips til hvordan du kan holde deg varm gjennom natten. Lær mer om å overnatte ute på vinteren.

Kurs norweski friluftsliv ​​​​​​​

Witaj na kursie „Norweski friluftsliv dla każdego”. Velkommen til ferskingkurs i friluftsliv - på polsk.

Norweski friluftsliv dla każdego

Ta et kurs i vinter
Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.  Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.
Ta et kurs i vinter
Ta et kurs i sommer
Bilder tatt på Vinjerock 2022.
Ta et kurs i sommer