Barn blåser såpebobler

Slik lager du utebursdag

Hva med å invitere til utefest neste gang barnebursdagen skal feires? Her får du gode tips!

Med utebursdag slipper du å rydde huset både før og etter festen, og naturen gjør at du ikke behøver et helt fastspikret opplegg. Lyder fra ivrige bursdagsgjester blir også lavere når festen foregår uten vegger!

Hvordan man legger opp en utebursdag vil variere både etter alderen på barnet som skal feires og når på året det skjer. Uansett årstid er utebursdag en fin vri på feiringen!

Generelle tips

• Vær minst to voksne på inntil 15 barn
  • Vær tydelig i invitasjonen på hvor og når barna skal leveres og hentes
  • Gi konkrete råd i invitasjonen om påkledning, basert på årstid
  • Ha gjerne med litt ekstra klær til utlån. Uansett årstid kan man risikere at noen blir våte eller fryser, og da er det ikke koselig å være ute!
  • Samle barna i en ring når beskjeder skal gis
  • Bål eller grill gir god stemning. Husk at det er bålforbud fra 15. april til 15. september. I denne perioden bør dere derfor benytte godkjente bålplasser, evt. grill
  • Avgrens området og informer barna i starten av bursdagen om hvor de kan gå og ikke gå
  • Hvis dere skal spikke i bursdagen må dere ha klare regler for bruk av kniv
  • Forsiktige og sjenerte barn kan lettere gjemme seg bort i en utebursdag. Vær oppmerksom på disse!
  • Tell barn jevnlig
  • Ha alltid innslag av aktivteter som inkluderer alle:

Få tips til uteaktiviteter

Her er tips til leker og uteaktiviteter som funker både med og uten snø. Disse aktivitetene passer enten du skal ha utebursdag, klassetur, vennegruppe eller vil finne på noe gøy med naboer, familie eller venner.

Se aktiviteter her

Oppskrifter utebursdag

Lurer du på hva du skal servere barna i en utebursdag? Her er forslag til mat som både er gøyal og god.

Se tips her