Et grønt telt som er satt opp i lyng

Telting ved DNT-hytter

DNT tilrettelegger for et inkluderende friluftsliv og ønsker derfor alle som ønsker å telte ved våre hytter velkommen. Men det er noen regler som gjelder, både ved telting på våre betjente hytter og selv- og ubetjente hytter.

Publisert: 28. februar 2024
DNTs tilbud

Er lov å telte ved DNT-hytter?

Ja, ved alle våre hytter er du hjertelig velkommen til å sette opp telt.

Betjente hytter

Har du planer om å telte ved en betjent DNT-hytte anbefaler vi at du tar kontakt med resepsjonen før du setter opp teltet.

Ved noen hytter er en det opparbeidet teltplasser og du betaler for å sette opp teltet. Ved andre hytter er det kun regler på hvor nærme du kan sette opp telt.

Selv- og ubetjente hytter

På generelt grunnlag skal du ikke sette opp telt nærmere enn 150 meter fra våre selv- og ubetjente hytter. Dette er av hensyn til overnattende gjester på hytta.

Må jeg bestille plass?

Nei, du trenger ikke bestille teltplass.

Kan jeg bruke fasilitetene på hytta?

Ja, men det er varierer fra betjente og selv- og ubetjente hytter:

Betjente DNT-hytter

Har du betalt for teltplass på hytta kan du dusje, benytte toalettene, tørke klær på tørkerommet, kjøpe middag og fylle på med proviant.

Ønsker du middag?
På de fleste betjente hytter kan du bestille middag, men det bør gjøres i god tid før middagservering på hytta. Ta kontakt med resepsjonen på hytta.

Selv- og ubetjente DNT-hytter

Alle som telter og benytter seg av fasilitetene på hytta skal betale for dagsbeøk på hytta. Dette gjør du enkelt med appen DNT Hyttebetaling.
Se priser på proviant og dagsbesøk

Annonse:

Hva koster det å telte ved en DNT-hytte?

Betjente hytter
Er det tilrettelagt for telting ved hytta betaler du en pris per person.
Se veiledende priser

Selv- og ubetjente hytter
Alle som telter og benytter fasilitetene på hytta skal betale for dagsbeøk på hytta. Oppholder du deg i hytte etter kl 18:00 betaler du for overnatting på hytta.
Se priser for selvbetjente hytter

Mann som sitter i et telt ved en hytte

Generelle tips ved telting på DNT-hytter

• Hvis hensyn til overnattende gjester på hyttene.
    • Benytt gjerne fasilitetene utenom frokost- og middagstid for å hensynta overnattende gjester som bor og har betalt for overnattig.
  • Betal for teltplass eller dagsbeøk før du setter opp teltet
  • Rydd opp etter degTa med deg all søppel hjem eller benytt søppelkassene på hytta
  • Benytt deg gjerne av proviantlagrene. Betal med DNT-hyttebetaling