Dame i vindsekk i snøen

Husk vindsekken på fjelltur

Vindsekken er en billig og lett livsforsikring. I tillegg er den ypperlig som levegg når du raster.

Vindsekken er obligatorisk for vinterturer i høyfjellet. Den gir ly for vær og vind når du tar en pause eller må skifte klær, samt god beskyttelse over lengre tid hvis det er vanskelig å grave seg ned på grunn av lite snø eller lignende. Vindsekken holder vinden ute og isolerer bra, men det kan bli kaldt hvis du blir sittende lenge eller må overnatte. Har du i tillegg med deg sovepose og liggeunderlag er du enda bedre beskyttet mot kulda.

Også sommerstid kan du bli overrasket av uvær med både snø, regn og vind i høyfjellet. Da er det godt å sette seg inn i vindsekken i ly for været.

Annonse:

På dager med sol og vind, kan vindsekken fungere som levegg under rasten, satt opp mellom to ski eller på staver. Av andre bruksområder kan nevnes som skiseil, men da er det lurt å sjekke å sjekke kompasskursen og å være oppmerksom på skavler og terrenget for øvrig.

Hva er en vindsekk?

En vindsekk er en stor sekk på omtrent halvannen ganger to meter som kan romme to voksne og ett barn. Den er sydd i et lett og tynt kunststoff, ofte nylon, og veier ca. 500 gram. Vindsekken er vindtett på begge sider, og ofte vanntett på én side for å kunne stå imot sludd, regn og snø.

Det fins flere typer vindsekker og fjellduker, i flere størrelser og med glidelåser. Skal du kjøpe vindsekk bør du tenke på at den må være så enkel og lett som mulig. Finesser som vindu og glidelåser er ikke nødvendig. Vindsekken må være enkel å bruke.

Du finner et utvalg vindsekker på dntbutikken.no

Pakkeliste for sommerturen

Lurer du på hva du skal ha med deg på sommertur i fjellet? DNTs anbefalte pakkeliste gir deg oversikt.

Se hele pakkelisten her.

Pakkeliste for vinterturen

Her er et forslag til klær og utstyr du bør ha med deg når du skal gå på ski fra hytte til hytte i vinterfjellet.

Dette bør du ha med på vintertur

Tips til nybegynnere i vinterfjellet
Rundtur Jotunheimen vest, Fondsbu - Olavsbu - Skogadalsbøen - Fondsbu
Tips til nybegynnere i vinterfjellet
Husk fjellvettreglene på tur!