Til Turområder
Fjellreporter Line Hårklau tar en pause på vei fra Lønsstua til Midtistua.
Fjell

Utforsk Saltfjellet

Saltfjellet er i hjertet av Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Polarsirkelen krysser gjennom dette fjellområdet. Her finner du 5 ubetjente hytter. Det går et rutenett hvor du kan komme til fra flere steder med bruk av kollektiv transport. Området har et lettgått terreng. Her kan du gå fra hytte til hytte, samt dagsturer fra flere av DNT-hyttene. Området har gode fiskevann, et rikt planteliv, kulturminner og spor etter istiden. Du kan gå i dalen og nyte utsikt mot flotte fjell på sidene. Her kan du gå til fots i sommerhalvåret og det er mulig å gå på ski om vinteren, men vær obs på at det ikke er vintermerking og dagene er korte om vinteren med lite dagslys. Det er flott skisesong på fjellet fra mars til omtrent juni.

DNT-hytter på Saltfjellet

Bolnastua Nordlandsruta. DNTs tilbud
Publisert: 02. oktober 2023

DNT-hytter på Saltfjellet

Det er fem ubetjente DNT-hytter på Saltfjellet som er bundet sammen i et rutenett. Det er flere mulige start- og endepunkter som er tilgjengelig med kollektivtransport.

Telegrafruta

Telegrafruta er en vakker og lett turrute som følger den nedlagte telegraflinja over Saltfjellet, gjennom Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Denne turen er en av våre Historiske vandreruter.

Telegrafruta
Annonse: