Tre personer som går på fjellski innover vidda

Påskeferie på Hardangervidda

DNT har lange tradisjoner på Hardangervidda og område innbyr til lange dager ute på ski. Her er terrenget familievennlig, du finner et stort nett av kvistaløyper og åpne DNT-hytter både nord, vest, øst og sør på vidda.

Publisert: 28. februar 2024
Inspirasjon

Gå på ski fra hytte til hytte

Skitur på Nord-Europas største høyfjellsplatå, Hardangervidda, er en flott naturopplevelse. Her ligger DNT-hyttene på rekke og rad, hvorav flere er betjent og byr på ekstra komfort i vinterfjellet med oppredde senger og treretters middag.
Se flere tips til skiturer fra hytte til hytte på Hardangervidda

Hardangervidda på langs - på ski

Lengde: 119,9 km
Tid: 7 dager
Gradering: Krevende
Starter: Finsehytta
Avslutter: Haukeliseter

Dette er en klassisk påsketur som byr på stor variasjon i dagsetapper, hytter og terreng, men du bør ha litt erfaring fra tidligere turer i høyfjellet før du legger ut på denne turen.

Trekanten på Hardangervidda øst

Lengde: 66,8 km
Tid: 3 dager
Gradering: Middels
Starter: Solheimstulen
Avslutter: Solheimstulen

En flott og lettere tur helt øst på Hardangervidda. Her bor du på betjente DNT-hytter og etappene er kortere.

Fire dagers påsketur midt på Hardangervidda

Lengde: 95 km
Tid: 4 dager
Gradering: Middels
Starter: Dyranut
Avslutter: Dyranut

Denne skituren går fra hytte til hytte midt på Hardangervidda platået og er en påskeklassiker!

Oversikt over kvistede ruter på Hardangervidda

På Hardangervidda er det mange kilometer med kvistede løyper som går mellom hyttene. Enten du vil gå fra hytte til hytte eller ta noen fine dagsturer har du mange muligheter.

Alle rutene finner du på ut.no

Lurer du på når det blir kvistet i fjellet? DNT Oslo og Omegn kvister løyper i de største fjellområdene i Sør-Norge. Vi har laget en oversikt slik at du enkelt kan planlegge årets skiturer fra hytte til hytte.

Kvistedatoer for 2024

En gruppe mennesker som går på ski på snøen
Skiturer på Hardangervidda byr fantastiske påskeopplevelser

Bo på betjente DNT-hytter

I påskeferien er alle de betjente DNT-hyttene på Hardangervidda åpne. På hyttene får du servert en deilig treretters middag, god drikke og du kan nyte lange dager i solveggen.

Betjente hytter på Hardangervidda

Selvbetjente hytter

På Hardangervidda ligger det også mange selvbetjente hytter som byr på god påskestemning, fulle proviantlagre og myke senger.

Selvbetjente hytter på Hardangervidda

Se siste nytt om føre på Hardangervidda

På denne siden får du siste nytt fra fjellområdet Hardangervidda. Oppdateringene får vi fra hyttetilsyn, bestyrere på betjente hytter og frivillige på dugnad i fjellet.

Se føremelding for Hardangervidda

Flere personer som går ski frem til en hytte
Hva med å ta turen til den betjente DNT-hytta Krækkja i påskeferien?