Hjemmelaget ferdigmat på tur

Instagram-profil og turjente Bodil Dorothea Gilje sverger til skikkelig kosemat når hun er ute på tur, og viser her hvor lett det er å lage pai og kanelboller på primusen.

Publisert: 27. mars 2020
Skrevet av: Oda Ruud Framstad
Mat
Kvinne sitter på bakken i skogen og lager mat på primus. Ved siden av henne ligger en brun hund.
PRIMUSPAI: Bodil Dorothea Gilje elsker å lage skikkelig mat på tur, og deler gjerne med sine 26.000 følgere på Instagram. Foto: Line Hårklau

– Vi er halvveis, det er bare den toppen ovenfor den toppen der, puster Bodil Dorothea Gilje og peker opp skråningen.

Rasteplassen ligger en halvtimes gange opp fra der hun bor med samboer, bonussønn og hunden Ronja i Kongsberg. Vel framme slenger hun av seg sekken, som ofte er litt for tung, og ruller ut reinsdyrskinnet. Ronja krøller seg sammen ved siden av henne mens hun pakker ut av sekken.

– For meg handler tur om å ha det komfortabelt og nyte naturen. Det er luksus å kunne lage god mat. Hjemmelaget mat var en stor del av den gode stemningen i oppveksten min, så det ble naturlig å ta med gleden ved å lage god mat ut i naturen. Jeg lager ofte rundstykker eller pannekaker til turfrokost. Da pakker jeg med meg de tørre ingrediensene i en pose, har med kokosmelk eller vann, og blander det sammen ute, sier hun i det hun tenner på primusen og setter over den store stekepanna.

Helt tilfeldig gikk jeg forbi pizzadeig i butikken, og bestemte meg for å teste. Det er litt høy terskel for mange å lage fancy mat ute. Men når noe er ferdiglaget blir det mye lettere.
Bodil Dorothea Gilje
Instagram-profil og Årets turjente i 2017

Ferdig pakka

Sola skinner gjennom et tynt skylag, og nordavinden tar tak i tretoppene når Bodil forteller om mørke netter alene i teltet, og hvor heldig hun er som har turglade venninner.

–Jeg begynte å sove ute ved å kontakte noen gode venner som jeg visste holdt på med det, og inviterte med meg selv. Etter det har det bare blitt mer og mer. Hun ruller ut den ene pakka med butikkjøpt deig.

–Jeg liker egentlig å holde på med baking, knaing og heving på tur, men noen ganger er det deilig å bare ha med en ferdig deig hjemmefra.

Små baconterninger er ferdigstekt når hun legger paideigen ned og former den etter stekepanna. Den stekes på begge sider før hun heller over et par piska egg og litt ost. Til slutt drysser hun over litt grønnkål-mix. Og vipps er første rett servert.

Enkel turpai
turpai i panne

Enkel turpai

Med ferdig bunn lager du raskt denne paien på tur.

Les videre

Fra pizzabunn til kanelsnurr

Paien er fortært. Ronja har fått baconrester på lyngen. Nå er det klart for dessert. Bodil tar frem en halv pizzadeig, ruller den ut og smører Bremykt utover.

–Helt tilfeldig gikk jeg forbi pizzadeig i butikken, og bestemte meg for å teste. Det er litt høy terskel for mange å lage fancy mat ute. Men når noe er ferdiglaget blir det mye lettere, sier hun.

– Å bruke en hel formiddag på matlaging gir meg enormt stor glede. Hvis jeg i tillegg kan inspirere andre til å bruke mer tid i naturen, eller få med barna ut, blir jeg ekstra motivert til å prøve ut nye matretter på tur.

En god blanding av sukker og kanel strøs over smøret, før deigen rulles sammen og kuttes opp i like store biter. Mellom slagene tar Bodil frem telefonen og knipser bilder. På Instagram-kontoen deler hun turlivet sitt med over 26.000 følgere.

Annonse:

– Det begynte som en vanlig privat konto. Jeg brukte den som en dagbok, det gjør jeg egentlig fremdeles. Jeg vet ikke hvem alle følgerne er, men det er gøy, og det er mange som stiller meg spørsmål og ønsker tips til forskjellige ting. Hun stapper noen melkesjokoladebiter oppi et par av snurrene og lar dem steke under lokk til sukkeret er deilig karamellisert.

–Da er det bare å forsyne seg, sier Bodil.

Raske kanelsnurrer

Med primus og ferdig pizzadeig kan du overraske med nystekte kanelsnurrer på hverdagstur, søndagstur, vennetur og bli-i-bedre-humør-turen.

Les videre